قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
تیهو
نام عربی :
الصفرد
نام علمی :
Ammoperdix griseogularis
نام انگلیسی :
See-see Partridge
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک از خانواده قرقاول که به کبک کوچکي مي ماند و رفتارش همانند آن است. رنگ کلي بدنش خاکستري مايل به صورتي کم رنگ است و چند رگه پهن موج مانندي بر روي پهلوهايش ديده مي شود که طيف رنگي بلوطي تيره تا خاکستري مايل به سفيد دارد و تا ناحيه اي از شکمش را از هر دو طرف در بر مي گيرد. نر و ماده هم شکل، ولي قابل تشخيص هستند. نوار سياهي دور پيشاني تيهوي نر را فرا مي گيرد و ادامه آن خط ابرويي واضحي را بر روي چشمان قهوه اي رنگش تشکيل مي دهد که با خط سفيدي که در گوشه چشمانش نمايان است همراه مي باشد و موجب شناسائي تيهوي نر از ماده است. چانه، گلو و جلوی گردنش خاکستري مايل به آبي روشن است و خال هاي سفيدي بر روي پشت گردنش منتشر است. نوک کوچک و پهنش قرمز، پاهايش زرد و شاه پرهاي کناري دمش خرمايي رنگ است و هنگام پرواز بهتر نمايان مي شود. پرنده ماده لاغرتر و به رنگ خاکي ساده که هيچ کدام از نشانه هاي پرنده نر را ندارد. معمولاً جفت جفت يا به صورت دسته‌هاي کوچک ديده مي‌شوند، امّا در زمستان و فصل بهار به صورت گله‌هاي بزرگ هستند. هنگام خطر کمتر پرواز مي کند و بيشتر به سوي سربالايي کوهستان مي‌دود تا خود را از خطر دور سازد. در فصل زاد و ولد پرسر و صدا است. پرندة نابالغ به تيهوي ماده بيشتر شباهت دارد.

تيهوي ماده در اوايل فصل بهار حدود 10 تا 12 عدد تخم مي‌گذارد و در اين مدت هميشه کنار تخم خود باقي مي ماند و از آن ها مراقبت مي کند و به مدت 18 تا 20 روز روي آن ها مي خوابد. جوجه هاي تيهو پس ازبيرون زدن از تخم، سريعاً لانه را ترک مي کنند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
زيستگاهش در دامنه کوه‌ها، تپه هاي پر شيب و فراز، نواحي سنگلاخ کوه پايه ها و اطراف چشمه‌ها است و در ميان بوته‌ها و صخره ها لانه مي سازد.
تغذیه :
از دانه هاي غلات، جوانه ها، برگ ها و ميوه هاي انگوري و از حشراتي مانند ملخ، سنجاقک و کرم ها تغذيه مي کند.
اندازه :
24 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :