قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
کبک چیل
نام عربی :
الحجل الرمادي
نام علمی :
Perdix perdix
نام انگلیسی :
Grey Partridge
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده ي است با بدني گرد و فربه از خانواده قرقاول که فرم و رفتار آن شباهت زيادي به کبک دارد. رنگ کلي بدنش خاکستري با لکه هاي نخودي کم رنگ  است. بال هاي گرد و دم كوتاه خرمائي رنگ دارد. سر و صورتش بلوطي کم رنگ مايل به نارنجي و گردن و سينه اش خاکستري است. سطح پشتي آن رگه‌رگه نخودي رنگ با زير زمينه اي خاکستري است و پهلوهايش راه‌راه عرضي بلوطي رنگ دارد. رنگ قهوه اي بال هايش سير تر است و خط سفيد مياني هرکدام از پر ها مشخص و به صورت خطوط طولي و دنبال هم ديده مي شوند. نر و ماده قابل تشخيص هستند. پرندة نر با لکه اي درشت به رنگ قهوه اي تيره در پائين سينه اش، ازپرنده ماده که فقط اثري از آن را دارد قابل تشخيص است. (در حالي كه سينه پرنده نابالغ، رگه‌رگه‌دار است) نوک کلفت و کوتاهش زرد، چشمانش قهوه اي تيره و پاهايش قهوه اي روشن است.

با احتياط راه مي رود و به محض احساس خطر فوراً قوز مي کند، بعد در حالي كه سر خود را بالا گرفته شکل پرواز به خود مي گيرد و به سرعت مي دود و پنهان مي شود. پروازش کم دامنه، مداوم و همراه با سر و صدا است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در كشتزارها، چراگاه‌ها، زمين هاي باير دیده می شود و آشيانه اش را در نقاطي كاملاً مخفي، پاي پرچين‌ها و در مزارع گندم و ذرت و لا به لاي علفزار ها مي سازد.
تغذیه :
از دانه ها، غلات، جوانه ها، برگ ها، ميوه ها، حشرات و کرم ها تغذيه مي کند.
اندازه :
30 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :