قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
قرقاول
نام عربی :
التدرج
نام علمی :
Phasianus colchicus
نام انگلیسی :
Common Pheasant
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

قرقاول پرنده اي است زيبا و رنگارنگ از راسته ماکيان که به صورت وحشي و با گونه هاي بسيار متنوع در بسياري از جنگل هاي مرطوب نقاط مختلف دنيا يافت مي شود. نر و ماده شبيه هم نيستند. قرقاول نر به لحاظ داشتن طرح زيبا با پر و بالي رنگارنگ، دم بلند و راه رفتن باشکوهش از ساير ماکيان متمايز مي باشد. سرش به رنگ آبي سير با جلاي سبز براق مي باشد و پوست برهنه دور چشمش قرمز است. گوش پرهاي آبي كوتاه و شاخک مانند دارد. رنگ پر و بال بر حسب نژاد و اصل پرنده متغير مي باشد، ولي معمولاً يك طوق گردني سفيد دارد، البته نژاد ايراني اين پرنده فاقد طوق سفيد گردن و گوش پرهاي بلند کناري سر است. سطح پشتي قهوه اي مايل به قرمز و محل اتصال دم به بدن سبز و خاکستري متمايل به آبي است. دم آن بلند، قهوه اي متمايل به نخودي و داراي خط هاي عرضي سياه با حاشيه هاي سفيد مي باشد. سطح شکم آن قرمز متمايل به حنايي خوش رنگ با خال هاي منظم سياه مي باشد که در ناحيه پهلوها روشن تراست. پرنده ماده کوچک تر از پرنده نر و با رنگ نخودي و خال هاي قهوه اي از پرنده نر متمايز است. دم آن شبيه دم قرقاول نر ولي کوتاه تر است. قرقاول نابالغ نيز دمي کوتاه دارد. پاها در هر دو جنس مانند ساير ماکيان سيخک دارد که در جنس نر مشخص تر است. اين پرنده هنگام احساس خطر معمولاً پرواز نمي كند، بلكه به سرعت مي دود و پنهان مي شود. پروازش پر توان، کم دامنه و آغاز آن پر سر و صداست. در ارتفاع كم پرواز مي كند و مدت پروازش معمولاً كوتاه است و پس از خوردن يک غذاي کامل، وزن آن ‌به قدري سنگين مي شود که پرواز برايش دشوار مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
زيستگاه اين پرنده در جنگل هاي مرطوب، بوتهزارهای تمشک و درختان پهن‌برگ است و زير بوته‌هاي آن ها آشيانه مي سازد. قرقاول ها وابستگي زيادي به جنگل هاي و بوته‌زارها دارند.
تغذیه :
از جوانه و برگ هاي درختان، دانه‌ها، تمشک، ميوه‌هاي جنگلي و حشرات تغذيه مي کند. افزايش و کاهش ميوه‌هاي جنگلي و حشرات در جمعيت اين پرنده مؤثر است.
اندازه :
85 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :