قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

درنای معمولی

نام فارسی :
درنای معمولی
نام عربی :
کرکی شائع
نام علمی :
Grus grus
نام انگلیسی :
Common Crane
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است مهاجرکه پاها و گردنش بلند است. رنگ بدنش خاکستري سربي، صورت و جلوي گردنش سياه و پرهاي سفيدي از گوشه چشمانش شروع و به پشت سر و گردنش منتهي مي شود و به وسيله لکه پوستي قرمز رنگي که عاري از پر مي باشد و پشت سرش قرار دارد به خوبي قابل تشخيص است. از درناي کوچک بزرگ تر و قد بلندتر است. شاه پرهاي نخستين و دومين بال هايش سياه و انتهاي سياه رنگ شاه پرهاي دومين به حدي بلند است که بر روي دم خاکستريش آويزان مي شود و در حال ايستاده مانند دمي سياه و پر پشت به نظر مي رسد. پاها و انگشتانش سياه است و چشمانش نارنجي مايل به قرمز است. نر و ماده هم شکل هستند، ولي پرنده نر کمي بزرگ تر به نظر مي رسد. درناها از پرندگان تک همسر بوده و اگر عارضه اي در طول زندگي پيش نيايد به جفت خود وفادار مي مانند. حرکات هيجاني درناها بسيار زيبا و موزون است و به رقص درنا معروف مي باشد. پرندة نابالغ سر و سطح شكم قهوه اي رنگ دارد و نوار سفيد سر و گردن را ندارد. درناها آهسته و موزون راه مي روند و هنگام احساس خطر گردن خود را راست نگه مي دارند و لختي درنگ مي کنند. پروازشان پر دامنه و آرام است و گله هاي مهاجر آن ها گاهي به شكل «V» و گاهي در يك خط و اغلب به صورت بال باز پرواز مي كنند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
درناها پرندگان مراتع نيمه خشک و مرطوب به شمار مي روند و اغلب در دشت هائي نسبتاً وسيع و فلات هاي مرتفع و در اطراف زمين هاي کشاورزي بزرگ ديده مي شوند و به طور معمول به فاصله عرضي چند صد متر از نهرها و رودخانه ها و همچنين درياچه هاي کم عمق و تالاب ها به صورت گروهي و در زمستان ها با جمعيت هاي هزارتايي و يا بيشتر ديده مي شوند.
تغذیه :
از دانه ها، برگ ها، بذرها، انواع توت ها، ميوه ها، حبوبات، جوندگان کوچک، پرندگان، حشرات، کرم ها، حلزون، ملخ، سوسک، مار، قورباغه و نوزاد سوسمار، تغذيه مي کند.
اندازه :
115 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :