قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
میش مرغ
نام عربی :
حبارى كبرى
نام علمی :
Otis tarda
نام انگلیسی :
Great Bustard
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است بسيار بزرگ و فربه از خانواده هوبره که سري کوچک و گردني بلند و کلفت دارد. پاهايش بلند و قوي است و چنين به نظر مي رسد که انگشت چهارم عقبي تحليل رفته و فقط سه انگشت جلوي پاهايش ديده مي شوند. نر و ماده متفاوت هستند. پرنده نر بزرگ تر از پرنده ماده و گردنش کلفت تر است و نوار سينه اي پهن بلوطي رنگي دارد. از نشانه هاي ديگرش اين که از ناحيه زير منقار کوتاه و کلفتش موي پرهايي سبيل مانند، از دو طرف صورتش بيرون زده اند و هيبت خاصي به ظاهر با وقارش مي بخشند. رنگ سر و پشت گردنش خاکستري است. تمامي سطح پشتي و پرهاي شانه اي و پوش پرهاي بالي وروي دمش بلوطي مايل به نخودي است و مزيّن به خطوط عرضي سياه با حاشيه هاي سفيد مي باشد. سطح شکمش سفيد است و در هنگام پرواز شاه پرهاي نخستين اش خاکستري پررنگ و شاه پرهاي ثانويه اش به رنگ سياه ديده مي شوند. پوش پرهاي بال و زيردم، سفيد و انتهاي پرهاي بلوطي روي دمش سفيد با حاشيه سياه مياني است. منقار و پاهايش خاکستري و چشمانش سياه با پلک هايي با موي پرهاي ريز و خاکستري است. نر و ماده متفاوت هستند. پرنده ماده از نظر رنگ پر و بال شبيه نر، ولي کوچک تر و لاغرتر به نظر مي رسد. گردنش لاغرتر و رنگ حنايي سينه اي و پرهاي سبيل مانند را ندارد. رنگ نابالغ قهوه اي با رگه هاي روشن و پرزدار مي باشد. ميش مرغ نر موقع راه رفتن اغلب گردن خود را کشيده و کمي به عقب مي دهد و سرش را به حالتي افقي مي گيرد و در حالي که سينه اش را جلو مي دهد دمش را بالا نگه مي دارد، ولي ماده ميش مرغ اغلب گردنش به سمت پائين و  در وضعيت جستجوي غذا ديده مي شود. اين پرنده بسيار محتاط است و با اين که پروازش قوي است، در مقابل خطر مي دود و مخفي مي شود. در فصل بهار و زمان زاد و ولد، ميش مرغ نر حرکات نمايشي رقص مانندي به جهت جلب توجه جنس ماده ارائه مي دهد، او درحالي که سر و گردن خود را به سمت عقب کشيده و سينه را جلو داده پر و بال خود را افشان مي کند و با به لرزه درآوردن بال ها با حرکت  هاي چرخشي زيبا، نمايشي را براي ماده ميش مرغ هاي اطرافش عرضه مي کند. ميش مرغ پرنده اي، چند همسري است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اغلب در مراتع طبيعي باز با تراکم گياهي و علوفه اي يا در کشتزارهاي مسطح مانند مزارع غلات و زمين هاي باز که نخود و يونجه در آن کاشته شده است ديده مي شود و آشيانه خود را روي زمين مي سازد.
تغذیه :
ميش مرغ تقريباً همه چيز خوار است و در فصول مختلف از رژيم غذايي متفاوتي استفاده مي کند. و در فصل زمستان از حشراتي چون ملخ، مارمولک و جوندگان کوچک و حتي پرندگان و تخم آن ها تغذيه مي کند.
اندازه :
نر 100 و ماده 80 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :