قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کبوتر دریایی  ایرانی

نام فارسی :
کبوتر دریایی  ایرانی
نام عربی :
جَلَمُ ماء فارسي
نام علمی :
Puffinus persicus
نام انگلیسی :
Persian Shearwater
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است دريازي، با پاهاي پره دار و منقاري بلند به رنگ خاکستري که انتهاي منقارش به سمت پايين خميده مي باشد. بال هاي بلندي دارد. در نگاه اول به سختي مي توان آن را از گونه هاي مشابه تشخيص داد، بهترين راه شناسايي آن­ها از يکديگر، دقت در اندازه، رنگ صورت و نيز رنگ پاهايشان است.

تارک و سطح پشتي اين پرنده به رنگ قهوه اي و سطح شکميش سفيد مي باشد. چانه، گلو و قسمت پاييني صورتش به رنگ سفيد و ناحيه اطراف چشمانش قهوه اي رنگ است، حلقه چشمي سفيدي دارد. در پرواز سطح پشتيش کاملاً تيره و به غير از پرهاي قهوه اي دمش، سطح شکميش سفيد ديده مي شود. سطح زيرين بال­هايش قهوه اي رنگ است و در ناحيه خم بال­هايش، پرهاي خاکستري و سفيدي مشاهده مي شود. شاه پرهاي بال هايش داراي اثري از رنگ قهوه اي مي باشند. ساق و پره هاي پاهايش به رنگ صورتي مايل به خاکستري است و ناخن هايش سياه رنگ مي باشند. پرنده نابالغ مشابه بزرگسالان مي باشد، ولي سطح پشتي جوجه ها پوشيده از پرهاي خاکستري رنگ است.

جهت پرواز ابتدا مسافت کوتاهي را روي آب مي دود و سپس به پرواز در مي آيد. معمولاً در ارتفاعات پايين و در سطح آب پرواز مي کند. نر و ماده شبيه يکديگرند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در درياها زيست مي کند و بومي خليج فارس مي باشد. در هنگام زاد و ولد، در خشکي و کنار صخره هاي ساحلي و کنار آشيانه اش ديده مي شود.
تغذیه :
پرنده اي است ماهي خوار، جهت شکار ماهي سر و گردنش را داخل آب فرو برده و ماهي ها و ديگر جانداران کوچک دريايي را شکار مي کند.
اندازه :
30 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :