قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
زنگوله‌بال
نام عربی :
حبارى صغيرة
نام علمی :
Tetrax tetrax
نام انگلیسی :
Little Bustard
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با جثه اي متوسط از خانواده هوبره با گردني بلند، سري کوچک و پاهايي بلند و قوي که به سه انگشت جلويي ختم مي شوند و چنين به نظر مي رسد که انگشت عقبي تحليل رفته است. نر و ماده متفاوت هستند. پرنده نر در فصل زاد و ولد به وسيله گردن سياهي که محدود به دو طوق سفيد گردني، يکي در بالا که باريک تر است و مانند يقه اي سفيد دورگلوي آبي رنگش را گرفته و ديگري پهن تر است و در انتهاي گردنش قرار دارد، شناخته مي شود. تارکش تا پشت سر خاکي است و خال هاي سياهي در سطح آن ديده مي شود. سطح پشتي و  بال هايش قهوه اي خاکي است و خط هاي موج دار سياهي از نزديک در آن نمايان است. صورتش خاکستري روشن و مايل به آبي است و سطح شکمش سفيد است. پرنده ماده در سطح پشتي كم رنگ تر با رگه‌رگه و راه‌راه عرضي سياه و در سطح شكمش، سفيد مايل به نخودي است با سينه و پهلوهاي راه‌راه، روي صورت و گردنش نشانه مشخصي ندارد. اين پرنده کندرو بوده و به هنگام احساس خطر به جاي پرواز کردن شروع به دويدن مي کند و هنگام مخفي شدن قوز كرده روي زمين پهن مي شود. پروازش خيلي سريع است. بال زدن پرنده نر، سريع و توأم با صدايي سوت مانند است. در پرواز به طور كلي سفيد به نظر مي آيد، ولي نوك بال هايش سياه و مشخص است. اوج پروازش از ميش مرغ خيلي بيشتر است. معمولاً به صورت دسته هاي كوچك، ولي در پاييز به صورت گله هاي بزرگ ديده مي شود. اين پرنده به لحاظ گوشت لذيذش هرگز از دست شکارچيان در امان نمي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در دشت هاي سرسبز و کشتزارهاي دست‌نخورده با پوشش گياهي بلند و مناسب براي پنهان شدن زندگی می کند و لانه اش را روي زمين مي سازد.
تغذیه :
بیشتر از مواد گياهي سبز و دانه هاي خشک تغذيه مي کند امّا در فصل زمستان که رويش گياهان کمتر است از حشراتي چون ملخ، مارمولک و جوندگان کوچک و پرندگان نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
43 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :