قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
هوبره
نام عربی :
حبارى
نام علمی :
Chlamydotis undulata
نام انگلیسی :
Houbara Bustard
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است زيبا و کويري از خانواده هوبره که عموماً مهاجر است. نرو ماده از نظر رنگ پر و بال تقريباً هم شکل ولي از نظر اندازه، پرنده نر اندکي بزرگ تر است. اين پرنده نيز مانند ديگر گونه هاي خانواده هوبره گردني راست و بلند دارد و پاهاي قوي و بلندش به سه انگشت جلو ختم مي شوند و انگشت عقبي را ندارد. از نشانه هاي شاخص اين پرنده داشتن دو رشته پرهاي سياه با حاشيه هاي سفيد دو طرف گردن خاکستري رنگش مي باشد که در پشت گردن نيز به خوبي نمايان است و تا طرفين سينه اش ادامه مي يابد. تارکش پرهاي سياه و سفيد کاکل مانندي در زمين هاي ‏‎خاکي رنگ‌‏‎ دارد. چشمانش درشت و زرد رنگ مي باشند. بال هايش قهوه اي خاکي است و خط هاي موج دار سياه با حاشيه هاي سفيد به صورت لکه هايي منظم در سراسر پوشش روئي بدنش ديده مي شود. صورت، چانه و جلو گردنش نخودي مايل به خاکستري روشن است. پهلوها، شکم و پوش پرهاي زير دمش سفيد است. در پرواز پرهاي پشت و پوش پرهاي روئي بال، به رنگ خاکي خال دار و شاه پرهاي سياه بال داراي يک قسمت سفيد رنگ در قاعده مي باشد. بال هايش دراز است و به آهستگي بال مي‌زند. پوش پرهاي زير بال ها خاکي رنگ است ‏‎که در زير ‏بغل ها کم و بيش سفيد مي‌شوند. نرهاي‌‏‎ نابالغ شبيه ماده به نظر مي‌رسند‏‎، امّا به کلي پرهاي زينتي‌‏‎ حاشيه گردن را ندارند. اين پرنده کمياب با توجه به قوانين حفاظتي، باز هم از ناحيه شکارچيان در امان نيست.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق شني، تپه ماهورها، ريگ زارها، نواحي کويري خشک با بوته هاي پراکنده و علف هاي کوتاه و در حاشيه گندمزارها به سر مي برد و آشيانه خود را بر روي زمين مي سازد.
تغذیه :
از مواد گياهي سبز و دانه هاي خشک تغذيه مي کند؛ امّا در فصل زمستان که رويش گياهان کمتر است از حشراتي چون ملخ، مارمولک و جوندگان کوچک و پرندگان نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
60 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :