قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
یِلوه آبی
نام عربی :
المرعة الماء (دجاجة الماء)
نام علمی :
Rallus aquaticus
نام انگلیسی :
Water Rail
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي کوچک و باتلاقي از خانواده يِلوه که متعلق به راسته درناسانان مي باشد. بسيار محتاط است و معمولاً خود را از انظار مخفي مي دارد. پاهايي بلند و پنجه اي با انگشتاني بلند دارد به طوري که وي را قادر مي سازد تا به خوبي شنا کند و بر روي برگ ها و گياهان شناور به خوبي راه برود و غذاي خود را جست و جو کند. اغلب صدايي خشن و جيغ مانند در هنگام غروب و يا طلوع آفتاب از او شنيده مي شود که حضورش را در لا به لاي نیزارها مشخص مي کند. نر و ماده تقريباً هم شکل هستند با منقاري باريک و بلند به رنگ قرمز که از نوک ديگر يلوه ها بلندتر است. تارک و پس گردن، سطح پشتي و پرهاي روي دم، قهوه اي رنگ با رگه هاي سياه طولي است. صورت، گلو، سينه و بخشي از سطح شکمش آبي مايل به خاکستري است و رگه هاي عرضي سياه با حاشيه هاي سفيد، در انتهاي بدن، قسمتي از پهلو ها و بخش خلفي شکمش را در بر مي گيرد. اغلب دمش را بالا مي گيرد و پوش پرهاي سفيد زير دمش کاملاً نمايان است. پاهايش قهوه اي مايل به صورتي است و چشمانش قهوه اي روشن عسلي است. بدن جوجه ها پوشيده از کرک هاي سياه و پرندة نابالغ به پدر و مادر شبيه است، با اين تفاوت که قسمت آبي شکمش به رنگ نخودي روشن است. يلوه ها بال هايي کو تاه و گرد دارند، پروازشان کوتاه و بال زدن شان سريع و کم دامنه است و در حالت پرواز پاها و پنجه هاي بلندشان به صورت آويزان در زير بدن شان قرار مي گيرند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاق ها، مرداب ها، نيزارهاي کنار ماندآب ها، کانال ها و رودخانه ها زندگي مي کند. اين پرنده آشيانه خود را در ميان گياهان در جايي خشک مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از گياهان آبزي تغذيه کرده و از دانه‌ها، برگ ها، جوانه ها، حشرات، نرم تنان لا به لاي ني ها و ساقه و برگ گياهان و همچنين از جوندگان و پرندگان کوچک نيز استفاده می کند.
اندازه :
27 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :