قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

یِلوه خالدار

نام فارسی :
یِلوه خالدار
نام عربی :
مرعة منقطة
نام علمی :
Porzana porzana
نام انگلیسی :
Spotted Crake
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و باتلاقي از خانواده يلوه که متعلق به راسته درناسانان مي باشد. بسيار محتاط است و معمولاً خود را از انظار مخفي مي دارد. پاهايي بلند و پنجه اي با انگشتاني بلند و سبز دارد به طوري که وي را قادر مي سازد تا به خوبي شنا کند و بر روي برگ ها و گياهان شناور به خوبي راه برود و غذاي خود را جستجو کند. اغلب صدايي سوت مانند و آهنگين دارد که در هنگام غروب و در طول شب از او شنيده مي شود و حضورش را در لا به لاي نيزارها مشخص مي کند. پرنده نر و ماده تقريباً هم شکل هستند با منقاري به رنگ زرد با قاعده اي قرمز که کوتاه تر از نوک يلوه آبي است. رنگ پر و بال اين پرنده به طور کلي قهوه اي است که پرهاي ناحيه پشت و رو ي دمش سياه با حاشيه هاي قهوه اي روشن و مايل به زيتوني است و خال هاي سفيدي بر روي تمام سطح بدنش منتشر مي باشد. صورت، گلو و سينه اش آبي مايل به خاکستري و همراه با خال هاي سفيد مي باشد. هنگام احساس خطر دم خود را تكان مي دهد و در نتيجه پوش پرهاي كرم رنگ زير دمش آشكار مي شوند. بدن جوجه ها پوشيده از کرک هاي سياه و پرندة نابالغ به پدر و مادر شبيه است با اين تفاوت که به جاي پرهاي آبي خاکستري ناحيه صورت و سينه، پرهايي قهوه‌اي رنگ دارند. يلوه ها بال هايي کو تاه و گرد دارند، پروازشان کوتاه و بال زدن شان سريع و کم دامنه است و در حالت پرواز پاها و پنجه هاي بلندشان به صورت آويزان در زير بدن شان قرار مي گيرند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاق ها، مرداب ها، نيزارهاي کنار ماندآب ها، کانال هاي پر گياه و اطراف رودخانه ها زندگي مي کند. اين پرنده آشيانه خود را در ميان گياهان و علفزارها به صورت پنهان و دور از انظار مي سازد.
تغذیه :
از جانوران آبزي، نرم تنان، حشرات و گياهان آبزي تغذيه مي کند. بيشتر نوک خود را در گل و لاي فرو برده و از به هم زدن آن غذاي خود را جست و جو مي کند.
اندازه :
23 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :