قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
يِلوه کوچک
نام عربی :
مرعة صغیرة
نام علمی :
Porzana parva
نام انگلیسی :
Little Crake
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي کوچک و باتلاقي از خانواده يلوه که متعلق به راسته درنا سانان مي باشد. بسيار محتاط است و معمولاً خود را از انظار مخفي مي دارد. پاهايي بلند و پنجه اي با انگشتاني بلند دارد به طوري که وي را قادر مي سازد تا به خوبي شنا کند و بر روي برگ ها و گياهان شناور به خوبي راه برود و غذاي خود را جستجو کند. اغلب صدايي خشن و جيغ مانند در هنگام غروب و يا طلوع آفتاب از او شنيده مي شود که حضورش را در لا به لاي نیزارها مشخص مي کند. منقاري کوچک به رنگ سبز با قاعده اي قرمز دارد. تارک و پس گردن، سطح پشتي و پرهاي روي دمش، خرمايي رنگ مي باشد که رگه هايي سفيد در آن ديده مي شود. صورت، گلو، سينه و بخشي از سطح شکمش خاکستري مايل به آبي است و خال هاي سفيد، در انتهاي بدن و بخش خلفي شکمش ديده مي شود. اغلب دمش را بالا مي گيرد و پوش پرهاي خال دار سفيد زير دمش کاملاً نمايان است. پاهايش سبز و چشمانش قهوه اي مايل به قرمز است. پرنده ماده مانند پرنده نر است با اين اختلاف که رنگ آبي سينه و سطح شکمش نخودي است و گلويش رنگي روشن تر دارد. بدن جوجه ها پوشيده ازکرک هاي سياه و پرندة نابالغ به پدر و مادر شبيه است با اين تفاوت که قسمت آبي شکمش به رنگ نخودي روشن است. يلوه هاي کوچک اغلب مهاجرند ولي بخشي از آن ها هم نيم مهاجر مي باشند. بال هايي کوتاه و گرد دارند. پروازشان کوتاه و بال زدن شان سريع و کم دامنه است و در حالت پرواز پاها و پنجه هاي بلندشان به صورت آويزان در زير بدن شان قرار مي گيرند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاق ها، مرداب ها، نيزارهاي کنار ماندآب ها، کانال هاي پر گياه و اطراف رودخانه ها زندگي مي کند. اين پرنده آشيانه خود را در ميان گياهان و علفزارها به صورت پنهان و دور از انظار مي سازد.
تغذیه :
از جانوران آبزي، نرم تنان، حشرات و گياهان آبزي تغذيه مي کند. بيشتر نوک خود را در گل و لاي فرو برده و از به هم زدن آن غذاي خود را جستجو مي کند.
اندازه :
19 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :