قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

یِلوه نوک سبز

نام فارسی :
یِلوه نوک سبز
نام عربی :
مرعة بایلون
نام علمی :
Porzana pusilla
نام انگلیسی :
Baillon's Crake
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي کوچک و باتلاقي از خانواده يلوه که متعلق به راسته درناسانان مي باشد. بسيار محتاط است و معمولاً خود را از انظار مخفي مي دارد. پاهايي بلند و پنجه اي با انگشتاني بلند دارد به طوري که وي را قادر مي سازد تا به خوبي شنا کند و بر روي برگ ها و گياهان شناور به خوبي راه برود و غذاي خود را جستجو کند. اغلب صدايي خشن و جيغ مانند در هنگام غروب و يا طلوع آفتاب از او شنيده مي شود که حضورش را در لا به لاي نيزارها مشخص مي کند. نر و ماده تقريباً هم شکل هستند و منقاري کوچک به رنگ سبز دارند. تارک و پس گردن، سطح پشتي و پرهاي روي دمش، خرمايي رنگ مي باشد که رگه هايي سفيد در آن ديده مي شود. صورت، گلو، سينه و بخشي از سطح شکمش خاکستري مايل به آبي است و رگه هاي عرضي سياه با حاشيه هاي سفيد، در انتهاي بدن، قسمتي از پهلو ها و بخش خلفي شکمش را در بر مي گيرد. اغلب دمش را بالا مي گيرد و پوش پرهاي عرضي سياه و سفيد زير دمش کاملاً نمايان است. در حالت پرواز لبه سفيد رنگ اولين شاه پر نخستين بالش به خوبي نمايان است. پاهايش مايل به صورتي است و چشمانش قهوه اي روشن عسلي است. بدن جوجه ها پوشيده ازکرک هاي سياه و پرندة نابالغ به پدر و مادر شبيه است با اين تفاوت که قسمت آبي شکمش به رنگ نخودي روشن است. يلوه هاي نوک سبز اغلب مهاجرند ولي بخشي از آن ها هم نيم مهاجر مي باشند. بال هايي کوتاه و گرد دارند، پروازشان کوتاه و بال زدن شان سريع و کم دامنه است و در حالت پرواز پاها و پنجه هاي بلندشان به صورت آويزان در زير بدن شان قرار مي گيرند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاق ها، مرداب ها، نيزارهاي کنار ماندآب ها، کانال هاي پر گياه و اطراف رودخانه ها زندگي مي کند. اين پرنده آشيانه خود را در ميان گياهان و علفزارها به صورت پنهان و دور از انظار مي سازد.
تغذیه :
از جانوران آبزي، نرم تنان، حشرات وگياهان آبزي تغذيه مي کند. بيشتر نوک خود را در گل و لاي فرو برده و از به هم زدن آن غذاي خود را جستجو مي کند.
اندازه :
18 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
ویدئو :
صدا :