قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چنگر نوک‌سرخ

نام فارسی :
چنگر نوک‌سرخ
نام عربی :
دجاجة الماء
نام علمی :
Gallinula chloropus
نام انگلیسی :
Moorhen
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبزي از خانواده يلوه با سري کوچک و بدني فربه با پر و بالي به رنگ سياه که اغلب در حاشيه آب هاي کم عمق و مسطح ديده مي شود. منقار و سپر پيشاني آن قرمز و نوک منقارش زرد مي باشد و اين از نشانه هاي کليدي تشخيص اين پرنده محسوب مي شود. پاهايي بلند و پنجه هايي با انگشتاني بند بند با لبه هايي کنگره دار و زرد مايل به سبز با حلقه اي قرمز در بالاي مفصل پا، به طوري که وي را قادر مي سازد تا به خوبي شنا کند و بر روي برگ ها و گياهان شناور به خوبي راه برود و غذاي خود را جستجو کند. چشمانش قهوه اي مايل به قرمز است. نوار سفيد، نامنظم و مشخصي در ناحيه پهلوهايش دارد و همچنين پوش پرهاي سفيد زير دم كه در وسط نوار سياه رنگي دارد و هنگام پرواز به خوبي نمايان است. پرندة نابالغ قهوه‌اي مايل به خاكستري پررنگ با شكمي روشن تر و پيشاني و منقار قهوه‌اي مايل به سبز است. چنگر نوك سرخ در هنگام احساس خطر دم خود را مرتب تكان مي دهد و در حالي که سر و گردن را به جلو داده است ماهرانه و با قدرت شنا مي کند و گاهي اوقات هم غوطه مي زند. هنگام برخاستن از آب، ابتدا در سطح آب مي دود و پس از سرعت گرفتن به پرواز درمي‌آيد. معمولاً در ارتفاع كم و با پاهاي آويزان پرواز مي كند و در هنگام ترس بيشتر در سطح آب مي دود. نر و ماده هم شکل هستند. همیشه درون گياهان در حال جستجو است و در فصل زمستان اغلب به طور دسته ‌جمعي تغذيه مي كنند. جوجه ها سياه با پرز هايي کم پشت در ناحيه سر و منقاري سرخ با نوکي زرد رنگ دارند و پرندة نابالغ قهوه‌اي مايل به خاكستري پررنگ با شكمي سفيد و پيشاني و منقار قهوه‌اي مايل به سبز مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در آبگيرها، رودهاي آرام، باتلاق ها، علفزارها، ني زارها و بوته‌زارهاي نزديك به آب زندگی می کند. روي درخت ها و آشيانه متروك پرندگان ديگر لانه‌ سازي و زاد و ولد مي كند.
تغذیه :
بيشتر از گياهان آبزي و هوا زي تغذيه مي کند. همچنین از دانه‌ها، برگ ها، جوانه ها، چمن ها، حشرات و نرم تنان لا به لاي ني ها و ساقه و برگ گياهان تغذيه مي کند.
اندازه :
33 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :