قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
طاووسک
نام عربی :
دجاجة السلطان
نام علمی :
Porphyrio porphyrio
نام انگلیسی :
Purple Swamphen
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي نسبتاً بزرگ و باتلاقي از خانواده يلوه که متعلق به راسته درناسانان مي باشد. بسيار محتاط است و معمولاً خود را از انظار مخفي مي دارد و كمتر در فضاي باز ديده مي شود. رنگ پر و بالش به طور کلي آبي مايل به بنفش است كه در سطح پشتي پر رنگ‌تر و روي گلو و سينه اش جلاي فيروزه‌اي دارد. پوش پرهاي زير دم آن سفيد خالص مي باشد. پاهاي قرمزش دراز و پنجه هايي با انگشتاني بلند دارد به طوري که وي را قادر مي سازد تا بر روي برگ ها و گياهان شناور به خوبي راه برود و غذاي خود را جستجو کند. اغلب صدايي خشن و جيغ مانند در هنگام غروب و يا طلوع آفتاب از او شنيده مي شود که حضورش را در لا به لاي نيزارها مشخص مي کند. پرنده نر از نظر جثه کمي بزرگ تر از ماده و از آن سنگين تر است و از لحاظ رنگ، تقريباً هم شکل هستند با منقاري کوتاه و کلفت به رنگ قرمزکه متصل به سپر پيشاني او که گوشتي و قرمز رنگ مي باشد. اغلب دم کوتاهش را بالا مي گيرد و پوش پرهاي سفيد زير دمش کاملاً نمايان است. پاهايش قرمز روشن و در محل مفاصل پا و بند انگشتانش کبود و رنگ چشمانش قرمز است. بال هايي کوتاه و گرد دارد. پروازش کوتاه و بال زدنش سريع و کم دامنه است و در حالت پرواز پاها و  پنجه هاي بلند و قرمز رنگش به صورت آويزان در زير بدنش قرار مي گيرد که به آساني قابل تشخيص است. بدن جوجه ها پوشيده از کرک هاي سياه و پرندة نابالغ به رنگ خاكستري مايل به آبي تيره است و گلو و طرفين سر آن خاكستري مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاق ها، مرداب ها، نيزارهاي کنار ماندآب ها، کانال هاي پر گياه و اطراف رودخانه ها زندگي مي کند. اين پرنده آشيانه خود را در ميان گياهان و علفزارها به صورت پنهان و دور از انظار مي سازد.
تغذیه :
از جانوران آبزي، نرم تنان، حشرات و گياهان آبزي تغذيه مي کند. بيشتر نوک خود را در گل و لاي فرو برده و از به هم زدن آن غذاي خود را جستجو مي کند.
اندازه :
47 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
ویدئو :
صدا :