قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
چنگر
نام عربی :
غر أوراسی
نام علمی :
Fulica atra
نام انگلیسی :
Eurasian Coot
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبزي از خانواده يلوه با سري کوچک و بدني فربه با پر و بالي به رنگ سياه که اغلب در حاشيه آب هاي کم عمق و مسطح ديده مي شود. از نزديک رنگ سرو گردنش تيره تر است. نوک سفيد و سپر پيشاني بدون پر و سفيدش از نشانه هاي کليدي تشخيص اين پرنده محسوب مي شوند. پاهايي بلند و پنجه هایي با انگشتاني بند بند با لبه هايي کنگره دار و سبز رنگ دارد به طوري که وي را قادر مي سازد تا به خوبي شنا کند و بر روي برگ ها و گياهان شناور به خوبي راه برود و غذاي خود را جستجو کند. چشمانش قهوه اي مايل به قرمز است در پرواز سر پرهاي ثانويه بال ها به صورت خط سفيدي در انتهاي بال هايش نمايان مي گردند. گرچه پروازش سخت است؛ امّا مستقيم و پر سر وصدا با بال زدن هاي سريع و مداوم است. هنگام پريدن از سطح آب مسافتي را روي آب مي دود تا به پرواز در آيد و در وضعيت پرواز پاهاي بزرگش، به صورت دنباله اي به عقب بدنش آويزان است و به هنگام فرود بدنش با شتاب به سطح آب برخورد مي کند و همراه با صدا و پاشيده شدن آب توجه همه را جلب مي کند. جوجه ها سياه مي باشند و پرزهايي نارنجي و کم پشت در ناحيه سر دارند و منقار کوچک شان سرخ رنگ مي باشد. نر و ماده هم شکل هستند. نابالغ آن ها به رنگ خاکستري تيره است که در ناحيه سينه و چانه، سفيد مايل به خاکستري مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاق ها، مرداب ها، نیزارهاي کنار ماندآب ها، کانال¬ها و رودخانه ها زندگي مي کند. اين پرنده آشيانه خود را در ميان گياهان کنار حاشيه آب ها مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از گياهان آبزي و هوا زي تغذيه مي کند. همچنین از دانه‌ها، برگ ها، جوانه ها، چمن ها، حشرات و نرم تنان لا به لاي ني ها و ساقه و برگ گياهان تغذيه مي کند.
اندازه :
37 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
ویدئو :
صدا :