قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
خروس کولی
نام عربی :
أبو طیط ذوالعرف
نام علمی :
Vanellus vanellus
نام انگلیسی :
Northern Lapwing
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است پرجثه، با سينه اي پهن و بدني کشيده که کاکلي بلند، باريک و سياه رنگ دارد و به واسطه رنگ سياه تيره و جلادار سطح پشتي و صدايش قابل تشخيص است. پيشاني و تارکي سياه رنگ دارد که به پرهاي سياه و بلند کاکلش که از پشت سر به بالا برگشته است، منتهي مي شود. صورت و گونه اش سفيد است و در زير چشمش نوار سياه باريکي دارد. جلوي گونه هايش لکه اي سياه که به خط زير چشمش منتهي مي شود وجود دارد. روي سينه اش طوق پهن سياه رنگي است که در پشت گردن به رنگ خاکستري تبديل مي شود. گلويش سياه رنگ و زير چشم و رنگ پشت گردنش خاکستري مايل به بلوطي است. سطح شکمش سفيد مي باشد و روتنه اي با رنگ سياه و جلاي سبز دارد که در شانه ها نشانه هايي از رنگ بلوطي و آبي ديده مي شود. دمي سفيد با نوار پهن سياه رنگي در انتها دارد و پوش پرهاي بلند زير دمش بلوطي رنگ است. بال هاي پهنش در پرواز گرد ديده مي شود و زير شانه ها و نوک بال هايش سفيد است. پرندۀ نر و ماده شبيه به هم هستند و معمولاً سياهي سينه و گلو در پرنده نر پر رنگ تر و بيشتر است. پرندگان پر سر و صدايي هستند که به صورت گروهي به سر مي برند. رنگ چشم ها و منقارش سياه است و پاهايش به رنگ صورتي تيره است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در کشتزارها و زمين هاي زراعتي به صورت دسته اي و گروهي ديده مي شوند. معمولاً در خط هاي طولي زمين هاي شخم زده و در فرو رفتگي ها پشت سر هم مي نشينند.
تغذیه :
با منقار سطح خاک را زير و رو کرده و به دنبال غذاي خود مي گردد و از حشرات کوچک، سوسک ها، دانه هاي گياهان و برخي نرم تنان تغذيه مي کند.
اندازه :
30 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :