قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سنگ گردان
نام عربی :
قنبرة الماء
نام علمی :
Arenaria interpres
نام انگلیسی :
Turnstone
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبچر از خانواده سليم که بدني فربه، سري کوچک و گردني کوتاه دارد و به واسطه نقش و نگار فراوان پر و بال و رنگ بلوطي سطح پشتي اش در فصل تابستان قابل تشخيص است. رنگ سرش روشن تر و خال هاي ريز سياه و قهوه اي رنگي دارد. ناحية سينه اش طوق پهن سياهي دارد که لکه هاي سفيدي در طرفين آن ديده مي شوند. سطح شکمش سفيد است و سطح پشتي و کمرش به رنگ بلوطي است که با خال هاي قهوه اي تيره و روشني آميخته مي باشد. نوار پهن سياه روي دمش هنگام پرواز نمايان مي شود. پرندة نر و ماده شبيه به يکديگرند و رنگ بدن اين پرنده در تابستان و زمستان متفاوت است، در زمستان رنگ کلي بدن پرنده از بلوطي به قهوه اي مايل به خاکستري تغيير مي کند و خال هاي سياه سرش بسيار کم رنگ مي گردد و طوق سياه سينه اي اش نيز بسيار کم رنگ و محو مي شود، همچنين رنگ سر پرنده قهوه اي مي گردد و بر روي کمر و سطح پشتي اش خال هاي سياهي به چشم مي خورد. در پرواز دو خط طولي سفيد روي کمر و خطوط بالي سفيدي روي بال هايش ديده مي شوند. زير بال هايش سفيد و انتهاي شاه پرهاي اوليه اش اندکي سياه است. رنگ چشمان و منقارش سياه و پاهاي کوتاهش به رنگ نارنجي است که در تابستان و فصل زاد و ولد پر رنگ تر شده و به رنگ قرمز تبديل مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در سواحل دريا و در قسمت هايي که پوشيده از سنگ هاي کوچک است ديده مي شود، در طول ساحل و ريگ زارها و در ميان گله هاي ديگر پرنده ها ديده مي شوند.
تغذیه :
در ميان سنگ هاي کنار ساحل به دنبال غذا مي گردد و براي اين کار سنگ ها را با منقار جابه جا کرده و غذايش را شکار مي کند، از نرم تنان و حشرات وبيشتر از بي مهرگان کنار ساحل تغذيه مي کند.
اندازه :
23 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :