قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
تلیله کوچک
نام عربی :
دریجة صغیرة
نام علمی :
Calidris minuta
نام انگلیسی :
Little Stint
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبچر از خانواده سليم با بدني کوچک، دوکي شکل و گردني کوتاه که به واسطه جثه کوچک، رفتار و رنگ پر و بالش قابل تشخيص است.

بر روي سرش خال هاي ريز قهوه اي و خاکستري ديده مي شود. روي چشمانش ابروي سفيد ناواضحي دارد.     پيشاني اش سفيد تر است و تراکم خال هاي سر را ندارد. روي سينه اش خال هاي ريز خاکستري و قهوه اي کم رنگ به چشم مي خورد که در پشت گردن از تراکم بيشتري برخوردار است. سطح شکمش سفيد است و سطح پشتي و کمرش به رنگ خاکستري مايل به نخودي است که در آن لکه هاي قهوه اي منظمي ديده مي شود. دمش از زير سفيد و از رو به رنگ سطح پشتي و کمرش مي باشد که پرهاي کناري آن سفيد هستند. پرندۀ نر و ماده شبيه به يکديگرند ولي رنگ بدن اين پرنده در تابستان و زمستان متفاوت است.

در تابستان رنگ کلي بدن پرنده از خاکستري به حنايي تغيير مي کند، بدين گونه که خال هاي سينه اش به رنگ نخودي و قهوه اي تبديل شده و پرهاي پشتش نيز به وضوح به رنگ حنايي مايل به نارنجي تغيير رنگ مي دهد.    رنگ سر پرنده نيز تيره تر شده و به رنگ حنايي با خال هاي قهوه اي ديده مي شود. در پرواز خط بالي سفيد روي   بال هايش به طور ناواضح ديده مي شود. زير بال هايش سفيد و انتهاي پرها خاکستري است. رنگ چشم­ها و منقار ضخيمش سياه و پاهاي کوتاه و باريکش نيز به رنگ سياه است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در سواحل درياها، خورها، سواحل گلي و آب هاي داخل خشکي به سر مي برد.
تغذیه :
از حشرات، سخت پوستان کوچک و گاهی از نرم تنان تغذيه مي کند.
اندازه :
13 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
ویدئو :
صدا :