قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

کوکو معمولی

نام فارسی :
کوکو معمولی
نام عربی :
الوقواق الشائع
نام علمی :
Cuculus canorus
نام انگلیسی :
Common Cuckoo
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است خاکستري رنگ با بدني کشيده، دمي بلند و پاهاي کوتاه که در پاهاي خود دو انگشت در جلو و دو انگشت در عقب دارد. در پرواز ممکن است با پرندگان شکاري خانواده شاهين اشتباه گرفته شود. سر، گردن، بال­ها و سطح پشتي پرندة نر به رنگ خاکستري است و سطح شكمش سفيد با نوارهاي عرضي سياه
مي باشد. دمش خاکستري رنگ با حاشيه انتهايي سفيد است و بر روي دم خال هاي سفيدي دارد. قاعدة منقارش زرد نارنجي است و حلقه چشمي زرد رنگي دارد. پاهايش نیز زرد رنگ مي باشند.

پرندة نر و ماده شبيه به هم هستند، ولي سطح پشتي پرندة ماده قهوه اي با خال هاي خاکستري تيره و يا خال هاي بلوطي مايل به نارنجي است و سفيدي سطح شکمش تا بالاي گردنش امتداد يافته است. پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده است، ولي خال هاي سياه و سفيد روي بال هايش بيشتر و گسترده تر است. اين پرنده پروازي مستقيم دارد و معمولاً قبل از فرود آمدن بال باز روي مي کند.

نقشه پراکندگی :
3
زیستگاه :
در زمين هاي باز و مرتفع، حاشيه جنگل ها، بوته زارهاي غير محصور و همچنين در مناطق بي درخت ديده مي شود. در لانه پرندگان ديگر تخم گذاري مي کند و معمولاً لانه سسک ها و دم سرخ ها را انتخاب مي کند. غالباً هر پرنده فقط انگل يک گونه شده و در هر لانه تنها يک تخم مي گذارد.
تغذیه :
از حشرات و کرم ها تغذيه مي کند. همچنين گاهي اوقات تخم و جوجه ديگر پرندگان را مي خورد.
اندازه :
33 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
تصاویر :
ویدئو :
صدا :