قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

مرغ طوفان ویلسون

نام فارسی :
مرغ طوفان ویلسون
نام عربی :
طائر نوء ويلسون
نام علمی :
Oceanites oceanicus
نام انگلیسی :
Wilson′s Storm Petrel
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است دريايي با اندازه اي کوچک، از خانواده مرغان طوفان که از فراوان ترين پرندگان دريايي جهان به شمار مي آيد و تعداد آن در بعضي منابع بيش از پنجاه ميليون جفت ذکر شده است. نام اين پرنده ياد آور پرنده شناس اسکاتلندي الکساندر ويلسون مي باشد.

اين مرغ طوفان اغلب در سواحل درياهاي نيمکره جنوبي و جزاير يخ زده اقيانوس جنوبي زاد و ولد مي کند و زمستان ها به صورت گسترده در درياهاي نيمکره شمالي در حال پرواز بر روي سطح دريا و يا دنبال کشتي ها مشاهده مي شود. به جز هنگام زاد و ولد و جوجه آوري که در شکاف سنگ ها و پرتگاه هاي دور دست صورت مي­گيرد، در ساير وقت ها درحال پرواز روي آب ها مي باشد. بعضي ها ديدن اين پرنده را نشانه طوفاني شدن دريا مي دانند. اين پرنده در بسياري از اقيانوس هاي جهان به سر مي برد و در خليج فارس و درياي عمان نيز ديده شده است.

رنگ پر و بال اين پرنده به طور کلي قهوه اي دودي است. دمگاهي سفيد به صورت نيم دايره و پهن دارد که پرهاي سياه دم را از ساير نواحي تيره بدن جدا مي سازد. نوار بالي روشني بر روي بال هايش وجود دارد که در پرواز الگوي مشخصي را براي شناسائي اين پرنده ايجاد مي کند. پاهايش نازک و سياه با ساق هاي بلند و پره دار مي باشد. لکه هاي زرد رنگي روي پره هاي پا و کنار انگشتانش ديده مي شوند،.اغلب به هنگام پرواز بر روي سطح آب پاهاي خود را درون آب فرو مي برد تا لکه هاي زرد روي پره هاي پاهايش باعث جلب توجه ماهيان کوچک و نزديک شدن آن ها گردد تا بتواند به راحتي آن ها را صيد کند. دمي نسبتاً کوتاه و چهار گوش دارد که در هنگام پرواز پاهاي بلندش از وسط آن تجاوز مي کنند.

منقارش سياه و قلاب دار است. چشمانش سياه و سوراخ هاي بينيش لوله اي شکل مي باشند. اغلب به وسيله حس بويائي طعمه اش را دنبال مي کند. پروازش با بال زدن هاي سريع همراه است و شبيه خفاش ها و يا چلچله ها حرکاتي تند و    غير خطي دارد. نر و مادۀ این پرنده هم شکل هستند.

مرغ هاي طوفان ويلسون به صورت گروهي و يا تکي ديده مي شوند و با استفاده از طيف گسترده اي از سيگنال هاي صوتي با همديگر ارتباط برقرار مي کنند. اين پرنده شناگر ماهري است ولي در هنگام راه رفتن بر روي زمين، نمي تواند تعادلش را  براي بيش از چند قدم حفظ کند و براي در امان ماندن از تهديد شکارچياني مانند مرغان ماهي خوار و عقاب ها جيرجير کنان با بيرون راندن مايعي روغني از معده، در صدد دفاع از خود بر مي آيد.

سه زير گونه از اين پرنده شناخته شده است:

1 – ( Oceanites oceanicus oceanicus)  در اقيانوس اطلس جنوبي و اقيانوس هند.

2 –  (Oceanites oceanicus exasperatus)  در قطب جنوب.

3 –  (Oceanites oceanicus maorianus) در نيوزيلند (برخي از پرنده شناسان اين پرنده را به عنوان يک گونه جداگانه در نظرمي گيرند)

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در اطراف آب هاي سرد قطب جنوب، جزاير صخره اي و در طول بسياري از اقيانوس هاي جهان و همچنين در ميان صخره ها و تخته سنگ ها و سنگ ريزه ها ديده مي شود. در طول زمستان ممکن است در اقيانوس اطلس و اقيانوس هند و نيز در اطراف جزيره هاي سنگي کوچک ديده شود. لانه اش را در شکاف سنگ ها و لابه لاي صخره ها در پرتگاه هاي دور دست مي سازد.
تغذیه :
تغذيه اين پرنده بیشتر مبتني بر سخت پوستان پلان کتوني است، اما ممکن است از ماهي، ماهي مرکب، نرم تنان، لاروها و مواد غذايي روي سطح آب نيز تغذيه کند.
اندازه :
18 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :