قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

آبچلیک آواز خوان

نام فارسی :
آبچلیک آواز خوان
نام عربی :
طیطوی شائع
نام علمی :
Actitis hypoleucos
نام انگلیسی :
Common Sandpiper
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کنار آبزي از خانواده سلیم­ها که توسط اندازه کوچک، صداي مخصوص و حرکت مداوم بالا و پايين بردن سر و دم قابل تشخيص است. سر، گردن و سطح پشتي اين پرنده به رنگ قهوه اي مايل به زيتوني است و سطح شکمش سفيد است. مرز بين سينه قهوه اي و شکم سفيدش به خصوص در تابستان کاملاً مشخص است. دمگاه و دمش قهوه اي رنگ است و در طرفين دم پرهاي سفيدي دارد. بر روي تارکش رگه هاي ريز قهوه اي تيره مشاهده مي شود. نوار ابرويي سفيد ناواضح و حلقه چشمي سفيدي دارد. شاه پرهاي اوليه و انتهاي شاه پرهاي ثانويه بال هايش قهوه اي است و ابتداي شاه پرهاي ثانويه سفيد مي باشند که در پرواز به صورت نوار سفيدي بر روي بال ديده مي شود. پاهايش کوتاه و به رنگ سبز است. در پر و بال پرندة نابالغ رگه هايي به رنگ قهوه اي نخودي مشاهده مي شود. معمولاً در ارتفاع کم و نزديک به سطح آب پرواز مي کند. بال زدن آن سريع و کم دامنه و توأم با بال بازروي هاي کوتاه مدت مي باشد. آبچليک آواز خوان پرنده اي است اجتماعي و معمولاً در گله هاي بزرگ ديده مي شود. غالباً بين سنگ هاي ساحل رودخانه ها مي دود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در حاشيه رودخانه ها، جويبارهاي کوهستاني، درياچه ها و مناطق ساحلي گلي و شني زيست مي کند. بين ريگ ها و سنگ هاي سواحل رودخانه ها و درياچه ها لانه مي سازد.
تغذیه :
بر روي زمين و يا در آب هاي کم عمق به دنبال غذا مي گردد و غذاي خود را از حشرات، سخت پوستان و بي مهرگان تأمين مي کند. حشرات در حال پرواز را نيز شکار مي کند.
اندازه :
20 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :