قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

پاشلک تک‌زی

نام فارسی :
پاشلک تک‌زی
نام عربی :
شنقب منعزل
نام علمی :
Gallinago solitaria
نام انگلیسی :
Solitary Snipe
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پاشلکي است بزرگ و تک زي که اغلب در نور کم صبح و يا هنگام غروب فعاليت مي کند. سطح پشتي اين پرنده قهوه­اي کم رنگ و خرمايي، با پرهاي خاکستري و نخودي مي باشد و دو نوار عرضي سفيد بر روي کمرش مشاهده مي شود. تارکش به رنگ قهوه اي است و نوار نخودي مايل به خاکستري رنگي در وسط تارکش مشاهده   مي شود. پرهاي صورتش نخودي مايل به خاکستري است و خط چشمي قهوه اي رنگي دارد. در پرهاي پشت گردن و جلو سينه اش، رگه هاي ظريف و فشرده قهوه اي بلوطي به چشم مي خورد. سطح شکمش سفيد و سينه و پهلوهايش داراي رگه هاي قهوه اي مي باشند. بال هايش قهوه اي و داراي خال هاي سفيد است. دمش گرد و به رنگ بلوطي است و انتهاي دمش سفيد مي باشد. پاهايش نسبتاً کوتاه و به رنگ زرد مايل به قهوه اي است. پروازش آهسته و بي شتاب است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اين پرنده در بالاترين حد جنگل هاي مرطوب، شاليزارهاي مرتفع، بستر پر از ريگ و شن جويبارهاي کوهستاني مرتفع، بوته زارهاي کوهستاني و مرطوب زيست مي کند. در زمستان به نقاط کم ارتفاع تر کوچ مي کند. روي زمين آشيانه مي سازد و لانه خود را با پوشش گياهي مخفي مي کند.
تغذیه :
با منقار بلند خود در عمق گل و لاي به دنبال بي مهرگاني از قبيل کرم ها مي گردد. از حشرات، گياهان و دانه ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
30 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :