قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نوک خنجری(آووست)

نام فارسی :
نوک خنجری(آووست)
نام عربی :
النكات
نام علمی :
Recurvirostra
نام انگلیسی :
Avocet
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آبزي با پاهاي بلند و منقاري دراز که در انتها به شکل خاصي به سمت بالا خم شده است و توسط پر و بال سفيد و سياهش قابل تشخيص است. تارک و پس گردنش سياه رنگ است و سياهي بالاي سرش مانند کلاهي تا زير چشمانش ادامه يافته است. شاه پرهاي اوليه بال ها، پرهاي شانه و فصل مشترک بال ها با بدن نيز سياه هستند که در حالتي که پرنده نشسته است مانند حلقه سياهي پرهاي بال پرنده را در بر گرفته است. در پرواز سطح زيرين بدن سفيد و تنها شاه پرهاي اوليه بال سياه ديده مي شود و سطح پشتي به صورت سياه و سفيد ديده مي شود. پاهايش دراز و به رنگ آبي سربي است و در پرواز پاها از حد دم تجاوز مي کنند. در پرندة نابالغ قسمت هاي سياه رنگ پر و بال متمايل به قهوه اي است.

در آب هاي کم عمق در جستجوي مواد غذايي با حرکت جانبي سر مرتباً درون آب را وارسي مي کند و به زيبايي راه مي رود. گاهي نيز در آب هاي نسبتاً عميق ديده مي شود و در اين حالت مانند اردک ها بدن را در آب فرو برده و دمش را بالا مي گيرد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اين پرنده در سواحل گلي درياها و خورها، دلتاي رودخانه ها، آب هاي کم عمق شور، درياچه ها و باتلاق هاي کم عمق، سواحل و مصب ها زيست مي کند. اغلب در گروه هاي کوچک، بر روي زمين هاي باز، بوته ها و سواحل ماسه اي لانه سازي مي کند.
تغذیه :
براي تغذيه در آب هاي کم عمق در حالي که سرش را به طور منحصر به فردي به اطراف حرکت مي دهد، به دنبال غذا مي گردد. بیشتر از سخت پوستان و حشرات تغذيه مي کند.
اندازه :
44 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :