قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِسک سر دودی
نام عربی :
هازجة منتري الرأساء(الدخیخلة)
نام علمی :
Sylvia mystacea
نام انگلیسی :
Menetries's Warbler
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک، پر جنب و جوش و پر سر و صدا که معمولاً خودش را از انظار پنهان مي کند.از روي صدايش مي توان آن را تشخيص داد. نر و ماده متفاوت هستند.

پرندة نر سطح پشتش به رنگ خاکستري مايل به قهوه اي و سطح شکمش سفيد صورتي است و بال هايي قهوه اي رنگ دارد. پرهاي تارک و سرش به رنگ سياه دودي است (تارک تيره تر مي باشد) که اين سياهي تا زير چشم ها و پس سرش گسترش يافته و در رنگ خاکستري پس گردن ادغام مي شود. حلقه چشمش به رنگ قرمز صورتي
مي باشد.

پرندة ماده سطح پشتي قهوه اي رنگ تري دارد و سطح شکمش سفيد است و در سينه و پهلو‌هايش اثري از رنگ نخودي دارد. پرهاي تارک و سرش قهوه اي رنگ مي باشد که تا پس سر و زير چشم هايش گسترش يافته است.حلقه چشمي زرد مايل به نارنجي رنگي دارد. هر دو جنس داراي گلويي سفيد (در پرندة نر متمايل به صورتي) و چشماني به رنگ قرمز تيره مي باشند. دمي سياه رنگ دارند که شاه پرهاي کناري دم و پرهاي زيرين دم سفيد
مي باشند. پاها به رنگ نارنجي متمايل به قرمز مي باشند.

سسک سر دودي بسيار پر جنب و جوش مي باشد و بیشتر دمش را به اطراف يا بالا و پايين تکان مي دهد.بیشتر بين بوته هاي کوتاه پنهان مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
به طور معمول در مناطق استپ و در دامنه کوه و در امتداد رودخانه ها زيست مي کند. در بوته زارها، بيشه ها، جنگل هاي باز، مناطق زراعي و باغ ها و ميوه زارها ديده مي شود. اغلب با بوته هاي گز در ارتباط است. در قسمت پايين بوته ها و بين گياهان درهم روئيده لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشرات تغذيه مي کند. گاهي از مهره داران کوچک و نيز از ميوه ها و دانه ها غذاي خود را تأمين مي کند.
اندازه :
12.5سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :