قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سِسک بیدی
نام عربی :
نقشارة الصفصاف
نام علمی :
Phylloscopus trochilus
نام انگلیسی :
Willow Warbler
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و پر جنب و جوش که از روي صدايش مي توان آن را شناخت.

اين پرنده شبيه سسک چيفچاف مي باشد. تارک و سطح پشتش به رنگ قهوه اي زيتوني و گاهي داراي اثري از رنگ سبز و سطح شکمي و پوش پرهاي زير دمش سفيد مايل به نخودي و داراي اثري از رنگ زرد مي باشند. نوار ابرويي سفيد نخودي رنگي دارد که تا پيشانيش امتداد يافته است. حلقه چشمي ناقصي در اطراف چشم هايش مشاهده مي شود. پر و بالش معمولاً اندکي زرد است و لبة پرهاي پروازيش تيره تر مي باشند. شاه پرهايش اندکي بلندتر از سسک چيفچاف است. پاهايش معمولاً به رنگ قهوه اي روشن هستند، در صورتي که پاهاي سسک چيفچاف سياه مي باشد، ولي اين تفاوت براي تشخيص اين دو پرنده از هم قابل اعتماد نيست. دمي قهوه اي رنگ دارد.پرندة ماده شبيه پرندة نر مي باشد و پرندة نابالغ سطح شکم زرد تري دارد.

پرنده اي است پر جنب و جوش که مرتب بال ها و دم خود را تکان مي دهد. رفتار و پرواز اين پرنده مانند سسک چيفچاف، ولي اندکي آرام تر و کم جنب و جوش تر است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي باز، جنگل هاي با درختان کوچک و بر روي بوته ها و در ميان بيشه ها و مزارع ديده مي شود. لانه اش را کمي بالاتر از سطح زمين و در جنگل هاي تنک و بوته زارهاي غير محصور مي سازد و کمتر از سسک چيفچاف درخت زي است.
تغذیه :
بيشتر در حال پرواز حشرات را شکار مي کند. از بي مهرگان کوچک و تخم و لارو پروانه ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
11 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :