قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

سِسک تاج‌طلایی

نام فارسی :
سِسک تاج طلایی
نام عربی :
صعو أصفر العرف
نام علمی :
Regulus regulus
نام انگلیسی :
Goldcrest
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است بسيار کوچک که جثه اي به نسبت تپل و دمي تا اندازه ای کوتاه دارد. تارکي زرد با حاشيه سياه دارد و گاهي پرهاي تارکش را افشان کرده و به شکل کاکل کوتاهي در مي آورد. در پرندة نر اثري از رنگ نارنجي بر روي انتهاي تارک ديده مي شود.

سطح پشتي اين پرنده به رنگ سبز زيتوني و سطح شکمش خاکستري مايل به نخودي مي باشد که در پهلو ها به زردي مي گرايد. سرش به رنگ قهوه اي خاکستري است و صورتش خاکستري رنگ مي باشد. بر روي بال هايش يک خط بالي سفيد و يک نوار پهن سياه دارد و شاه پرهايش به رنگ قهوه اي تيره با حاشيه نخودي مايل به زرد هستند. منقاري ظريف و سياه رنگ و پاهايي به رنگ نارنجي گوشتي دارد.

پرندگان نابالغ فاقد رنگ زرد تارک مي باشند. پرنده اي است پر جنب و جوش که دائماً در حال حرکت است و از انسان ها وحشتي ندارد، به ویژه در خارج از فصل زاد و ولد اغلب با چرخ ريسک ها ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي برگ سوزني، جنگل هاي صنوبر و کاج، باغ ها و بر روي بوته هاي کوتاه و ميان شاخ و برگ درختان ديده مي شود. لانه اش را ميان شاخه ها مي سازد.
تغذیه :
از حشرات تغذيه مي کند. گاهي در پرواز به شکار حشرات مي پردازد. از بندپايان کوچک، کرم ها، شته ها و عنکبوت ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
9 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :