قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

مگس‌گیر سینه‌سرخ (مگس گیر گلو سرخ)

نام فارسی :
مگس‌گیر سینه‌سرخ (مگس گیر گلو سرخ)
نام عربی :
خاطف الذباب أحمر الصدر
نام علمی :
Ficedula parva
نام انگلیسی :
Red-breasted Flycatcher
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک که منقاري کوتاه، تخت با قاعده اي پهن دارد و از ساير مگس گيرها کوچک تر است. نر و ماده متفاوت هستند. پرندة نر به وسيله گلوي نارنجي روشن و سر خاكستريش قابل تشخيص است. سطح پشتي اين پرنده قهوه‌اي مايل به زيتوني کم رنگ و سطح شكمش نخودي روشن مي باشد و لكه‌هاي سفيد طرفين دم سياهش، تشخيص آن را از ساير مگس گيرها آسان تر مي کند. حلقه نازک و سفيدي دور چشمان سياهش قابل رؤيت مي باشد و رنگ نوک و پاهايش قهوه اي تيره مي باشد. در حالت نشسته اغلب دم خود را رو به بالا نگه مي دارد و  بال هايش حالتي افتاده دارد. در فصل زاد و ولد اغلب گوشه‌گير است و فقط گاه‌گاهي در هوا يا روي زمين حشرات را دنبال مي كند و در اين حالت طرح سياه و سفيد دمش بيشتر مشخص مي شود. بيشتر اوقات به سبك سسك‌هالابه‌لاي شاخه‌هاي بالاي درخت به تغذيه مي پردازد.

پرنده نــر بيننده را به ياد رابين (پرنده سينه سرخ اروپايي) مي اندازد، به جز اين كه روي دمش لکه هاي سفيد را دارد و رنگ صورتش خاكستري است. از نظر اندازه نيز از آن كوچك‌تر مي باشد. پرندة ماده مانند پرندة نابالغ فاقد رنگ نارنجي زير گلو مي باشد، گرچه اين رنگ نارنجي در برخي از نرها و در شرايطي خاص مانند فصل پرورش يا از بين
مي­رود و يا رنگ و رو رفته مي گردد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
معمولاً در جنگل هاي برگ ریز یافت شده و همچنين ضمن مهاجرت در كشتزارها ديده مي شود. عادات لانه سازي آن مانند مگس‌گير ابلق است. در سوراخ درخت‌ها و ديوارها لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند مگس، سوسک، سنجاقک و شته تغذیه می کند. از ميوه ها و دانه هاي گياهي نيز استفاده مي کند.
اندازه :
12سانتي‌متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :