قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
چک بوته‌ای
نام عربی :
قليعي أحمر
نام علمی :
Saxicola rubetra
نام انگلیسی :
Whinchat
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و مهاجر که فصل زاد و ولد و پرورش جوجه يعني بهار و تابستان را در اروپا و آسياي غربي مي گذراند و در فصل زمستان به آفريقا مهاجرت مي کند. ظاهري تپل و دمي کوتاه دارد و به وسيله نوار چشمي و لكه هاي سفيد قاعده دم و حالت نشستنش بر سر شاخه ها شناخته مي شود. نر و ماده متفاوت هستند. پرندة نر، تارك و سطح پشتي رگه‌رگه به رنگ قهوه اي تيره دارد. در بالاي چشم هايش نوار پهن سفيدي ديده مي شود كه به سمت عقب و طرفين گلو ادامه مي يابد. گونه‌هايش قهوه اي تيره و نزديک به سياه است و به وسيله خط ابرويي و خط شاربي سفيدي از بالا و پائين محصور شده است. لكه سفيدي در عرض بال هاي سياهش دارد و سينه، گلو و پهلوهايش نارنجي متمايل به نخودي پررنگ است. چشمانش سياه و منقارش کوتاه و باريک است و مانند پاهاي کوتاهش رنگي تيره دارد. پرندة ماده رنگي روشن تر دارد و نوار چشمش نخودي رنگ است. لكه‌هاي سفيد روي بال هايش نيز كوچك تر است. پرندة نر اغلب بر روي بوته ها و سر شاخه هاي سرخس و يا بر سر علف هاي هرز بلند تالاب ها و چوب هاي بريده شده به صورتي زيبا مي نشيند و با تکان دادن مرتب دم و بال هاي خود و سر دادن آواهايي خوش آهنگ توجه پرنده هاي ماده را به خود جلب مي کند. رفتارش شبيه “چك” است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در باتلاق ها، تالاب ها، فضاهاي باز با بوته هاي پراكنده دیده می شود. لانه اش را بين علف ها و اغلب در پاي بوته‌هاي كوچك يا گياهان بزرگ مي سازد.
تغذیه :
بیشتر غذاي خود را از حشرات و همچنين طيف گسترده اي از بي مهرگان ديگر همچون عنکبوت، حلزون هاي کوچک و کرم ها تأمين مي کند و مقدار کمي از ميوه هايي نظير تمشک نيز در رژيم غذائيش ديده شده است.
اندازه :
12.5سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :