قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
چِک معمولی
نام عربی :
قلیعي مطوق
نام علمی :
Saxicola torquatus
نام انگلیسی :
Stonechat
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک که صدايش شبيه به هم خوردن دو قلوه سنگ مي باشد. جثه اي تپل و شايد کمي تپل تر از چک بوته اي و بال هايي کوتاه تر و دمي بلندتر از آن دارد. نر و ماده متفاوت هستند.

پرندة نر در فصل بهار و تابستان سر و گلوي سياه مشخصي با نيم طوق پهن و سفيد در طرفين گلو و نوار بالي سفيد و باريكي دارد. سطح پشتي آن تيره ‌رنگ با لكه‌هاي سفيد روي دمگاه و سطح شكم آن بلوطي پر‌ رنگ است كه در ناحيه شكم به نخودي روشن مي گرايد. پر و بال پاييزي آن قهوه‌اي‌تر و تيره‌تر است. ماده و نابالغ اين پرنده سطح پشتي قهوه‌اي با رگه‌هاي سياه دارند و روي دمگاهشان اثري از رنگ سفيد ديده نمي شود، ولي علائم سياه ‌رنگي روي گلو دارند. از چك بوته‌اي به وسيله نداشتن نوار چشمي، رنگ قرمز سينه به­جاي رنگ نارنجي نخودي و فقدان رنگ سفيد در طرفين دم تشخيص داده مي شود. چشمانش سياه و منقارش کوتاه و باريک است و مانند پاهاي کوتاهش رنگي تيره دارد. معمولاً در بالاي بوته‌ها و روي سيم‌هاي تلگراف مي نشيند و در اين حالت مرتب بال ها و دم خود را تكان مي دهد. پروازش در ارتفاع كم و توأم با تكان هاي خاصي ا‌ست.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق سنگلاخ، تپه هاي شني ساحلي و علف زارها با درختچه هاي پراکنده کوچک و خاردار يافت مي شود. لانه اش را بين علف ها و اغلب پاي بوته‌ها مي سازد.
تغذیه :
غذاي خود را از حشرات و همچنين از بي مهرگان ديگر همچون عنکبوت، ملخ و کرم ها تأمين مي کند و مقدار کمي از ميوه هايي نظير تمشک نيز در رژيم غذائيش دارد.
اندازه :
12 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :