قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چکچک(چکچک کوهی)

نام فارسی :
چکچک(چکچک کوهی)
نام عربی :
أبلق شمالی
نام علمی :
Oenanthe oenanthe
نام انگلیسی :
Northern Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي کوچک و پر جنب و جوش با تفاوت هاي رنگي قابل ملاحظه در فصول مختلف سال است.تارک و جبه پرندة نر در فصل بهار (زاد و ولد) خاکستري مايل به آبي روشن است و خط چشمي سياه متصل به پوش پرهاي سياه گوش و همچنين بال هاي سياهش تضادي واضح با رنگ روشن ساير قسمت­ها ي بدن از جمله پيشاني، خط ابروئي، گلو، سينه و سطح شکمش که سفيد رنگ مي باشند ايجاد مي کند. دمگاه و پرهاي طرفين دم، سفيد رنگ و با پرهاي وسطي و انتهاي سياه دمش طرح T معکوس ايجاد مي کند. در تابستان رنگ نارنجي روشني اطراف سينه را فرا مي گيرد و کم­کم در فصل پائيز تمام سينه و زير گلو را پوشش مي دهد. شکمش به رنگ نخودي مي گرايد و پوش پرهاي گوش و بال هاي سياه پرندة نر به قهوه‌اي پر رنگ تبديل مي شوند. جبه و سطح پشتش قهوه اي مي شود و پوش پرهاي دمگاه، پرهاي کناري دم و خط ابروئي، سفيد مي ماند. پرندة ماده شبيه نــر پائيزي، رفتارش شبيه به ساير چکچک­ها است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در زمين هاي صخره ای، دشت هاي بي درخت، بيابان¬ها، چراگاه هاي شيب دار با بوته هاي کوتاه و پراکنده يافت مي شود و در سوراخ ها و شكاف‌هاي سنگ و زير بوته¬ها لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، مورچه، پروانه، حلزون، کرم و عنکبوت تغذيه مي کند و همچنين بیشتر در فصل تابستان و پائيز از انواع توت ها نيز تغذيه مي نماید.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :