قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
چکچک ابلق
نام عربی :
أبلق أبقع
نام علمی :
Oenanthe pleschanka
نام انگلیسی :
Pied Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با تضاد رنگي سياه و سفيد که منقار باريکش سياه و نوک تيز است. پرندة نر و ماده در فصل زاد و ولد پر و بالي متفاوت دارند. صورت، چانه و بال­هاي پرندة نر در فصل بهار به رنگ سياه است. سطح شکم، سينه و تارکش که تا انتهاي گردنش مي رسد سفيد رنگ و در زمستان قهوه‌اي خاكي است. گاهي سفيدي شاه پرهاي كناري دم آن تا نوك دم امتداد مي يابد، ولي هميشه جفت وسطي شاه پرهاي دمش از نزديك قاعده تا نوك سياه است.شاه پرها و پوش پرهاي بال در تابستان سياه و در زمستان حاشيه نخودي كم رنگ دارد. پرندة ماده پشت و بال­هايش بيشتر قهوه‌اي خاكي‌است. سينه اش نارنجي کم رنگ و مايل به نخودي است و سطح شکمش سفيد مي باشد و از ماده “چكچك گوش سياه” غيرقابل تشخيص است. معمولاً روي بوته يا درخت مي نشيند و به سبك سنگ چشم ها به شكار و تغذيه مي پردازد. در ارتفاع کم، حدود يکي دو متر با پروازهاي سطحي زمين هاي اطراف را مي کاود و چنانچه طعمه اي را تشخيص دهد به سرعت بر روي آن شيرجه مي زند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در نواحي نيمه بياباني و دامنه هاي سنگي و صخره اي يافت مي شود و در طول فصل توليد مثل زيستگاه هاي باز، صاف و تخته سنگ هاي پهن راترجيح مي دهد. با اين حال، در زمستان به مناطق پر درخت و بوته¬زارها و فضاهايي که خشکي کمتري دارند گرايش پيدا مي کند.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، سنجاقک، پروانه، زنبور و عنکبوت تغذيه مي کند و همچنين از کرم ها و دانه ها به عنوان مکمل رژيم غذائي استفاده مي نماید.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :