قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چکچک گوش سیاه

نام فارسی :
چکچک گوش سیاه
نام عربی :
أبلق أسود الأذن
نام علمی :
Oenanthe hispanica
نام انگلیسی :
Black-eared Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و جذاب که در فصل زاد و ولد، رنگ سفيد و سياه پر و بالش تضاد چشم گيري را ايجاد مي کند. پرندة نر دو شكل متفاوت دارد. گاه با نوار چشمي سياه و پهن كه تا ناحيه گونه ادامه دارد و گلويش  سفيد است و گاه سياهي صورت امتداد يافته تمام گلو را در بر مي گيرد. بدنش نخودي خاكي خيلي كم رنگ است كه در ناحيه تارك و دمگاهش به سفيد نزديک تر است. رنگ سينه نخودي و سطح شكم آن  سفيد است. بعضي ازنمونه ها سياه و سفيد به نظر مي رسند. بال ها و پرهاي شانه كاملاً سياه است. دمش سفيد و شاه پرهاي وسطي و انتهاي آن سياه مي باشد. اين پرنده در پر و بال پاييزي نخودي رنگ تر است و نواحي سياهش قهوه اي مي شود. پرندة ماده مانند نر، ولي کم رنگ تر با تضاد رنگي کمتر از آن با سينه­اي نخودي مايل به نارنجي روشن با بال هاي قهوه اي تيره و سفيدي روي دم مشخص مي باشد. چشمانش سياه، منقار باريکش خاکستري تيره و پاهايش نزديک به سياه است. پرندة نابالغ به ماده شباهت بيشتري دارد. بال هايش قهوه اي با حاشيه هاي نخودي و لکه گونه اي خاکستري و با خال هاي ريز قهوه اي مايل به خاکستري روي سينه اش مشخص مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق باز و خشك با درخت هاي پراكنده و دامنه هاي سنگي كوهستان¬ها دیده می شود. معمولاً در سوراخ بين سنگ ها و ديوارها لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، سنجاقک، پروانه، زنبور و عنکبوت تغذيه مي کند و همچنين از کرم ها و دانه¬ها به عنوان مکمل رژيم غذائي استفاده مي نماید.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :