قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
پليکان سفيد
نام عربی :
البجع الأبیض
نام علمی :
Pelecanus onocrotalus
نام انگلیسی :
White Pelican
حکم فقهی :
حرام

مشخصات:

پرنده اي است آبزي با جثه اي بسيار بزرگ و پر و بالي به رنگ سفيد با شاه پرهاي اوليه سياه که در هنگام پرواز بهتر نمايان مي شوند.

از مشخصه هاي منحصر به فرد اين پرنده، داشتن منقاري زرد و دراز همراه با کيسه اي زرد متمايل به نارنجي است که اين کيسه به حالت آويخته و تا انتهاي گلو ادامه مي يابد.

در فصل زاد و ولد پرهاي مجعّد سفيد وکاکل مانندي روي سر پرنده هاي نر و ماده ظاهر مي گردد و رنگ سفيد مايل به صورتي­ آن­ها و همچنين پرهاي زرد رنگ ناحيه گردن و سينه شان از نزديک به خوبي قابل رؤيت مي­باشد.

چشمانش قرمز و پاهاي صورتي نسبتاً کوتاهي دارد.

نابالغ آن ها پر و بالي به رنگ قهوه اي باز دارد که به تدریج تا زمان بلوغ به رنگ سفيد چرک مبدَّل مي شود و پرهاي باقيمانده به صورت خال هاي قهوه اي نامظم خود نمائي مي کنند.

در هنگام پرواز مسافتي را روي سطح آب مي دود و بعد با بال زدن هاي کند و سنگين از سطح آب به پرواز در مي آيد. پروازش کند و اغلب بال بازروي هايش کوتاه مي باشد. به هنگام پرواز سرش را به عقب و گردن را بر روي سينه جمع مي­کند و در ارتفاعات زياد به صورت دسته جمعي و در رديف هاي منظم پرواز مي کنند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
اغلب در باتلاق ها و مرداب هاي کم عمق ساحلي و آب هاي وسيع داخل خشکي ديده مي شود ودر نيزارها به صورت جمعي زندگي وآشيانه سازي مي کنند.
تغذیه :
غذاي عمدۀ اين پرنده ماهي و قورباغه است و از سخت پوستان و نرم تنان و فرآورده هاي آبي تغذيه مي کند. به هنگام تغذيه طعمه را هر چند بزرگ ، همراه آب وارد کيسه منقار خود مي کند و پس از بستن حدودي لبه هاي منقار آب اضافي را خارج مي کند و با بالا بردن سر، طعمه را وارد گلوي خود مي کند.
اندازه :
155سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
صفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :