قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چکچک ابلق‌خاوری

نام فارسی :
چکچک ابلق‌خاوری
نام عربی :
أبلق متغیر
نام علمی :
Oenanthe picata
نام انگلیسی :
Variable Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با تضاد رنگي سياه و سفيد که پرندة نر آن ترکيب بندي متفاوتي از نظر رنگي در مناطق مختلف زيستي دارد. فراوان ترين شكل آن به نام (picata) است که تمام سر، جبه و قسمت بالاي سينه اش سياه، ولي دمگاه، قسمت پايين سينه و شكم آن سفيد مي باشد. اين گونه در شرق ايران يافت مي شود. شكل ديگرش  (Capistrata) مشابه قبلي است، ولي تارك سفيدش اثري از رنگ خاكستري دارد و ديگري (Opistholeuca) كه سرتاسر سطح شكم سياه است و به صورت مهاجر است و به ندرت در منتهي اليه مشرق ايران ديده مي شود. نر نوع اول (Picata) به چكچك سر سياه شباهت زيادي دارد، امّا به وسيله اندازه كمي كوچك­تر، منقار كوچك تر و ظريف­تر و سفيدي كمتر پشت و جلاي كمتر پر و بال از آن تشخيص داده مي شود. ماده هر سه شكل اين پرنده به طور كلي قهوه‌اي خاكي پر رنگ است و دمگاهش سفيد مي‌باشد. اين پرنده معمولاً تک زي است و اغلب روي بو ته ها مي نشيند و جهت شکار حشرات پرواز کرده آن­ها را تعقيب و شکار مي کند و يا گاهی مواقع با شيرجه زدن به شکار حشرات می پردازد و بدين جهت شاهين حشرات نيز لقب گرفته است. درداغ ترين لحظات روز به جهت فرار از گرماي زياد به صورت انفرادي و يا چندتايي در سوراخ ها و يا زير سقف سايبان­ها پناه مي گيرد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در زمين هاي سنگلاخ و صخره‌اي با بوته‌هاي پراكنده، مناطق خشك و اغلب در بستر خشك رودخانه‌ها ديده مي شود. در شكاف بين سنگ‌ها لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، مورچه، پروانه، زنبور و عنکبوت تغذيه مي کند و همچنين از کرم ها و دانه ها به عنوان مکمل رژيم غذائي استفاده مي نماید.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :