قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چکچک ابلق جنوبی

نام فارسی :
چکچک ابلق جنوبی
نام عربی :
أبلق حزين
نام علمی :
Oenanthe lugens
نام انگلیسی :
Mourning Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با تضاد رنگي سياه و سفيد از خانواده توکاها مي باشد. دو شکل از اين پرنده ديده مي شود که يکي را در اصطلاح سفيد مي گويند که شايع تر است و بدنش بيشتر سفيد با بال هايي سياه و پوش پرهاي سياه روي گوش با منقار و پاهاي سياه و ديگري را که نادر تر است سياه مي­گويند. غير از چند پر سفيد زيرين دم، رنگ کلي پر و بالش سياه مي باشد و فقط به هنگام پرواز گستره خاکستري شاه پرهاي اوليه و ثانويه اش از زير قابل رؤيت مي باشد.

نر و ماده چکچک ابلق جنوبي به وسيله نوار سياه مياني بدن که شامل بال ها، پوش پرهاي گوش، صورت و گلو مي باشد مشخص مي شود. بقيه نواحي شامل سينه، شکم، دمگاه، پهلوها، پشت و تارک روي سر که تا پشت گردن ادمه دارد سفيد مي باشند. نوار سياه انتهاي دم با پرهاي وسطي آن در جوار پرهاي سفيد کناري طرح T وارونه را روي دم ايجاد مي کند که در هنگام پرواز به صورتي مشخص نمايان مي شود. اين پرنده شبيه نر چكچك ابلق است، ولي سفيدي سينه آن هميشه خالص و هيچگاه آميخته با رنگ نخودي نيست و پوش پرهاي زير دمش اثري از رنگ خرمايي دارد. در صورتي كه در چكچك ابلق پرهاي زير دمگاه سفيد خالص مي باشد. در شکل تيره پرهاي داخلي   شاه پرهاي نخستين در پرواز به صورت خاکستري زير بال جلوه مي كند. پرندة ماده گرچه شبيه پرندة نر مي باشد، ولي سفيدي پرهاي نواحي روي سر و سطح شکمش کدرتر است و پرهاي سطح پشتي رنگ پريده تر و پوش پرهاي روي گوش و گلويش تيره تر مي باشد. پرندة نابالغ پر و بالي به رنگ شني دارد که کم کم به مادر شبيه مي شود تا به سن بلوغ برسد. رفتار اين پرنده شبيه چكچك ابلق است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مرز بين مناطق بياباني و نيمه بياباني، دره، دامنه‌هاي صخره‌اي و بستر رودخانه هاي خشک با پوشش گياهي پراکنده يافت مي شود و بين سنگ¬ها يا سوراخ ديوار ساحلي رودخانه‌هاي خشك لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، مورچه، پروانه، زنبور و عنکبوت تغذيه مي کند و همچنين از کرم ها و دانه ها به عنوان مکمل رژيم غذائي استفاده مي نماید.
اندازه :
13.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :