قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چکچک بیابانی

نام فارسی :
چکچک بیابانی
نام عربی :
أبلق صحراوی
نام علمی :
Oenanthe deserti
نام انگلیسی :
Desert Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده­اي است کوچک و کويري با پر و بالي به رنگ قهوه­اي شني که تا حدودي منطبق با زيستگاهش در مناطق خشک کويري و بياباني مي باشد. در طول فصل توليد مثل پرنده نر سياهي، صورت، گلو، چشم ها و پوش پرهاي گوشش را فرا گرفته و به پرهاي شانه اي و بال هاي سياهش مي پيوندد و تضاد حاد و چشمگيري با رنگ قهوه اي شني نواحي سر و جبه و سطح شکمش که روشن تر است ايجاد مي کند. خط ابروئي روشني دارد. دمگاه و پوش پرهاي روي دمش سفيد با اثري از رنگ نخودي است و بدين گونه است که پوش پرهاي سفيد دمگاه، بلا فاصله پس از پايان يافتن قسمت پهن دم سياه و کوتاهش شروع مي شوند. در فصل دور از زاد و ولد و در زمستان پرندة نر پرهاي گلو و صورتش حاشيه هاي سفيد دارد و به خاکستري نزديک مي شود و به طور کلي رنگي روشن تر پيدا مي کند. پرندة ماده به وسيله رنگ شني با بال هاي قهو ه اي و دمي سياه و نداشتن علائم سياه صورت و چانه تشخيص داده مي شود. هر دو جنس چشماني سياه، منقاري تيره و باريک و پاهايي سياه دارند. پرندة نابالغ به پرندة ماده شبيه تر است و زير چانه و بخش کم و محدودي از سينه اش، خال هاي قهوه اي ريزي ديده مي شود. پرندة نر به علت داشتن گلوي سياه احتمالاً با گونه‌هايي چون چكچك گوش سياه اشتباه مي شود، ولي به كمك پرهاي شانه اي سياه و نداشتن سفيدي مشخص روي دم از این پرنده قابل تشخيص مي باشد. صدايش صوت مانند و آهنگي غمگين دارد. بيشتر وقت خود را روي زمين مي گذراند و همواره با پروازهاي چرخشي و با فاصله اي کم از سطح زمين مشغول شکار حشرات مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در بيابان ها، زمين هاي بایر، جلگه هاي شني و يا سنگي يافت مي شود. زمستان ها را در مناطق مزروعي مجاور زمين هاي باير مي گذراند و براي لانه سازي نياز به بستري براي نقب زدن دارد و يا در جستجوي بوته ها و سنگ¬هايي مي پردازدکه پناهگاه خوبي براي تأمين لانه اش داشته باشند.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، سنجاقک، پروانه، زنبور و عنکبوت تغذيه مي کند. از مارمولک، کرم ها و دانه ها به عنوان مکمل رژيم غذائي نيز استفاده مي نماید.
اندازه :
14.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :