قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چکچک پشت‌سفید

نام فارسی :
چکچک پشت‌سفید
نام عربی :
أبلق فنشی
نام علمی :
Oenanthe finschii
نام انگلیسی :
Finsch's Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي کوچک با تضاد رنگي سياه و سفيد است که در فصل زاد و ولد، رنگ سفيد و سياه پر و بال پرندة نر تضاد چشم گيري را ايجاد مي کند و به وسيله نوار سياه مياني بدن که از منقار سياهش شروع مي شود و به دنبال آن به ترتيب صورت، پوش پرهاي گوش، گلو و بخش فوقاني سينه، شانه ها و بال ها را شامل مي شود به صورت پيوسته و يک دست به رنگ سياه مي باشد و بقيه نواحي بدن از تارک سر گرفته که محدود به خط چشمي است تا پشت گردن و جبه، کمر و دمگاه در سطح پشتي و همچنين سينه و شکم و پهلوها و پوش پرهاي دمگاه در سطح زيرين بدن سفيد رنگ مي باشند. نوار سياه انتهاي دم با پرهاي سياه وسطي آن درجوار پرهاي سفيد کناري طرح T وارونه را روي دم ايجاد مي کند که در هنگام پرواز به صورتي مشخص نمايان مي گردد. پرندة نر خيلي شبيه نرِ شكلِ گلو سياه چكچك گوش سياه است و مانند آن در سطح پشتي از تارك به وسط پشت تا دمگاه يكسره سفيد مي باشد. تفاوت آن با چكچك گوش سياه عبارت از فقدان كامل رنگ نخودي روي سر و سينه و پيوستگي سياهي پهلوي سر و گلو با سياهي پرهاي شانه و بال است.

پرندة ماده در سطح پشتي قهوه اي مايل به خاکستري است و سطح شکمش سفيد کدر مي باشد و  شبيه ماده چكچك گوش سياه مي باشد.

زيستگاه اين پرنده در مناطق بياباني و نيمه بياباني و دامنه هاي شيب دار است و در مسافت­هاي کوتاه از شرق ترکيه به ايران، افغانستان و غرب پاکستان مهاجرت­هاي کوتاهي مي کند و زمستان را در مصر و خاور ميانه بزرگ سپري
مي نماید.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در دامنه‌هاي صخره‌اي يا سنگلاخ، تپه‌ها و ماهورهاي كشت شده و نيمه بياباني یافت می شود. معمولاً در دشت هاي وسيع يا مناطق كوهستاني ديده نمي شود و بين سنگ ها و يا در سوراخ جوندگان لانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، سنجاقک، پروانه، زنبور و عنکبوت تغذيه مي کند و همچنين از کرم ها و دانه ها و انواع توت ها به عنوان مکمل رژيم غذائي استفاده مي کند.
اندازه :
15 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :