قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
چکچک دشتی
نام عربی :
أبلق أشهب
نام علمی :
Oenanthe isabellina
نام انگلیسی :
Isabelline Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي تا اندازه ای درشت  است که رنگي شني و  يک دست دارد و فقط انتهاي بال هايش به رنگ قهوه­اي چرمي مايل به سياه است. انتهاي پرهاي دمش به صورت نواري پهن و سياه مي باشد که به هنگام پرواز نمايان مي شود. سطح پشتي اين پرنده، قهوه اي شني و سطح شکمش کم رنگ تر و نزديک به سفيد است. سينه اش آميخته به رنگ نارنجي مايل به نخودي کم رنگ مي باشد. دمگاهش سفيد، زير بال ها و محل اتصال بال ها به بدن به رنگ نخودي نزديک به سفيد است. خط چشمش اندکي تيره و نوار ابرويش سفيد است. چشم ها، منقار و پاهايش سياه است. پرندة نر و ماده  شبيه به هم مي باشند. چکچک دشتي گاهي اوقات مي تواند با ماده چکچک بياباني اشتباه گرفته شود، امّا ماده چکچک دشتي سري بزرگ تر و پاهايي بلندتر دارد. علاوه بر اين، رنگ سياه موجود در پوش پرهاي بال ها محدود به شاه پرها است و باند سياه قسمت انتهائي دم و رنگ سفيد بالاي پرها و پوش پرهاي  دمگاه چکچک دشتي در پرواز، به وضوح قابل مشاهده است. در حالي که چنين وضعيتي در بال ها و ناحيه دم چکچک بياباني در حين پرواز وجود ندارد.

اغلب با قامتي راست بر روي يک کلوخ درشت و يا يک تپه کوچک مي ايستد و سرش را با حالتي خاص پائين آورده گوئي سلام و يا تعظيم مي کند و يا اين که پس از مسافتي دويدن مي ايستد و دم خود را به حالت خاصي بالا و پائين مي کند. صدايش همراه با صوت هاي کشيده وگاهي منقطع مي باشد و اغلب با تقليد از صداي ديگر پرندگان آواهايي مخصوص سر مي دهد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق بياباني و سرزمين هاي گرم و خشک، دشت هاي مسطح با گياهان و بوته هاي پراکنده يافت مي شود.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، سنجاقک، پروانه، زنبور و عنکبوت تغذيه کرده و همچنين از کرم ها و دانه ها به عنوان مکمل رژيم غذائي استفاده مي کند.
اندازه :
16 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :