قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چکچک دم‌سفید

نام فارسی :
چکچک دم‌سفید
نام عربی :
أبلق أّو طاقیة
نام علمی :
Oenanthe monacha
نام انگلیسی :
Hooded Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با تضاد رنگي واضح سياه و سفيد که جثه­اي تا اندازه ای  بزرگ، سري بيضي و منقاري باريک و سياه دارد.

رنگ پر و بالش سياه براق به جز پوش پرهاي ناحيه دمگاه و پر هاي طرفين دمش که سفيد مي باشند به طوري که هنگام پرواز دم سفيدش کاملاً نمايان و فقط دو عدد از پرهاي وسطي دم، به طور آشکار به رنگ سياه ديده مي شوند. پرنده هاي بزرگسال نر و ماده هم شکل هستند و لکه اي سفيد تمام تارک سرشان را مي پوشاند که پرنده هاي جوان­تر فاقد اين لکه سفيد روي سر مي باشند. تغييرات فصلي چنداني در پرندگان نر و ماده چکچک دم سفيد مشاهده نمي شود.

این پرنده به عنوان پرنده اي بومي در عربستان سعودي و سراسر عراق يافت مي شود؛ امّا به طور سرگردان در غرب اروپا و بريتانيا نيز ديده مي شود. در زمستان جابجائي هاي کم دامنه اي در داخل شبه جزيره عربستان و يا به طرف عمان، کويت و قطر انجام مي دهد و همچنين تحرکاتي وسيع­تر به طرف درياي مديترانه و مناطق نيمه گرمسيري و گرمسيري تا سراسر آفريقاي عربي نيز مشاهده شده است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در بيابان ها و مناطق صحرايي، نواحي کوهستاني و تپه¬هاي سنگي، دره ها و زمين هاي باير و دشت هاي خشک با گياهاني پراکنده و بوته اي يافت مي شود و لانه خود را داخل شکاف ها و ميان سنگ ها و زير بوته ها مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، سنجاقک، پروانه، زنبور و عنکبوت تغذيه مي کند. ممکن است اين حشرات را در حال پرواز شکار کرده و همچنين از کرم ها و دانه ها به عنوان مکمل رژيم غذائي استفاده کند.
اندازه :
17 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :