قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

چکچک سرسیاه(چکچک سیاه شکم سفید)

نام فارسی :
چکچک سرسیاه(چکچک سیاه شکم سفید)
نام عربی :
أبلق هيوم
نام علمی :
Oenanthe alboniger
نام انگلیسی :
Hume's Wheatear
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است با تضاد رنگي واضح سياه و سفيد که سري بزرگ و گرد به رنگ سياه دارد و به جز شکم و دمگاهش که سفيد خالص است رنگ بقيه نواحي بدنش سياه براق با جلاي آبي مي باشد. در وضعيت ايستاده چنانچه بال­هايش از پشت به هم چسبيده باشند سفيدي ناحيه پشت کمري ديده نمي شود و چنانچه بال ها را بالا ببرد، رنگ سفيد پهلوها و کمرش نمايان مي شود. منقار بلند و پاهايش خاکستري تيره و چشمانش سياه مي باشند. پرندة ماده  همانند پرندة نر است و پرنده جوان نيز مانند آن­ها است با اين تفاوت که رنگ تيره پر و بالش متمايل به قهوه اي است. در فصل بهار که فصل آشنائي و زاد و ولد است پرندة نر روي صخره اي بلند مي نشيند و آواي دلنشيني را براي خوشايند پرندة  ماده سر مي دهد. اين پرنده را چکچک هيوم نيز مي گويند و بر گرفته از نام آلن هيوم، پرنده شناسي که براي اولين بار در سال 1872 اين پرنده را در پاکستان شناسايي کرد مي باشد. پرنده اي است جسور که حشرات دلخواهش را به راحتي در حين پرواز شکار مي کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در نواحي کوهستاني و تپه هاي سنگي، دره¬ها، زمين هاي شيب دار و دشت هاي خشک و آرام با گياهاني پراکنده و بوته اي يافت مي شود و لانه خود را بين سنگ¬ها مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشراتي مانند ملخ، سوسک، سنجاقک، پروانه، زنبور و عنکبوت تغذيه مي کند. ممکن است اين حشرات را در حال پرواز شکار کرده و همچنين از کرم ها و دانه ها به عنوان مکمل رژيم غذائي استفاده کند.
اندازه :
16.5 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :