قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

طرقه بنفش (طرقه آبی)

نام فارسی :
طرقه بنفش (طرقه آبی)
نام عربی :
سمنة الصخور زرقاء
نام علمی :
Monticola solitarius
نام انگلیسی :
Blue Rock Thrush
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي خوش رنگ و پر جثه است. اندکي از طرقه کوهي بزرگ تر است. در تابستان پرندة نر پر و بالي به رنگ خاكستري مايل به آبي سير دارد که در نواحي بال ها و دم تيره تر و اندکي قهوه اي تر مي باشد.

در زمستان رنگ آن تيره تر مي شود و  سياه به نظر مي رسد. پرندة ماده در سطح پشتي بنفش و در سطح شكم كم رنگ تر و داراي راه راه عرضي قهوه‌اي مايل به خاكستري با حاشيه هاي فلس مانند نخودي کم رنگ مي باشد و رنگ نخودي زير چانه و گلو يش روشن تر است. پرندة نابالغ پر و بالي به رنگ قهوه اي تيره با خال هاي ريز مي باشد.   پرنده اي محتاط و تك‌زي است. اغلب با بال هاي فروافتاده و دم تا اندازه ای كوتاه و لرزان، روي سنگ مي نشيند و به محض نزديك شدن به آن با حركتي شيرجه مانند دور مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
به طور عمده در صخره ها، دره ها، تپه هاي سنگي و مناطق سنگلاخ، دامنه‌هاي برهنه كوهستان و گاهی مواقع در قلعه ها و بناهاي تاريخي و همچنين در باغ هاي زيتون يافت مي شود. در شكاف سنگ ها، صخره ها و ساختمان ها لانه مي سازد.
تغذیه :
بیشتر غذای خود را از حشرات تأمين مي کند و به رغم اندازه کوچک خود، بي مهرگان و مهره داران کوچک را هم شکار مي کند و در زمستان از انواع توت ها و بذرها نيز تغذيه مي نماید.
اندازه :
21 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :