قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

دم سرخ پشت بلوطی

نام فارسی :
دم سرخ پشت بلوطی
نام عربی :
الحميراء الإيفرسمان
نام علمی :
Phoenicurus erythronota
نام انگلیسی :
Eversmanns Redstart
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و خوش رنگ با قامت تا اندازه ای راست و کشيده که دمش را مانند ديگر دم سرخ ها نمي لرزاند، بلکه آن را به صورت عمودي بالا و پايين مي برد.

تارک، قسمت بالاي پيشاني و پس سر پرندة نر به رنگ خاكستري و پرهاي صورت، پايين پيشاني و گونه اش سياه مي باشد که اين سياهي تا سر شانه­هايش امتداد مي يابد. گلو، سينه و سطح پشتش به رنگ نارنجي بلوطي است و شکمي سفيد رنگي دارد. پهلوهايش خاکستري رنگ است و بال هايي به رنگ سياه مايل به قهوه اي دارد و لکه طولي پهن سفيد رنگي روي پرهاي پوششي بال هايش به چشم مي خورد. همچنين در حالت نشسته لکه سفيدي بر روي  بال هايش ديده مي شود. به غير از پرهاي وسطي دمش که قهوه اي رنگ هستند بقيه پرهاي دمش قرمز رنگ مي باشند. دمگاهي به رنگ قرمز حنايي دارد و پوش پرهاي زير دمش کم رنگ و متمايل به سفيد مي باشند.

سطح پشتي پرندة ماده به رنگ قهوه اي مايل به خاکستري و سطح شكمش سفيد چرک است. قسمت پايين پيشانيش اندکي نخودي رنگ است و حلقه چشمي سفيدي دارد. به غير از پرهاي وسطي دمش که قهوه اي رنگ مي باشند بقيه پرهاي دمش قرمز رنگ هستند. دمگاهي به رنگ قرمز حنايي دارد و پوش پرهاي زير دمش کم ­رنگ و متمايل به سفيد مي باشند. هر دو جنس، پاهاي تيره، کوچک و تا اندازه ای  کوتاه و ضعيف و منقاري با قاعده پهن به رنگ سياه دارند و در طرفين منقارش موي پرهايي دارد تا چشم ها را از گزند حشرات در موقع تغذيه محافظت کند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در ارتفاعات، زمين هاي صخره اي و جنگل هاي معتدل و همچنين زمين هاي کشاورزي و باغ هاي روستايي يافت مي شود. زمستان ها در ارتفاعات پائين تر ديده مي شود و کنار بوته ها و ميان شکاف سنگ ها لانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي اصلي اين پرنده را حشراتي چون مگس، مورچه، پروانه و عنکبوت تشکيل مي دهد و از توت ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
14 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :