قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
دم سرخ سیاه
نام عربی :
حميراء دبساء
نام علمی :
Phoenicurus ochruros
نام انگلیسی :
Black Redstart
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و خوش رنگ با قامتي تا اندازه ای راست و کشيده که دمي لرزان دارد. اين پرنده داراي زيرگونه هاي زيادي است و رنگ پر و بال و به خصوص سطح شکم در زيرگونه هاي مختلف متفاوت است.

تارک و سطح پشتي پرندة نر به رنگ خاكستري دودي است و پيشاني، صورت، گلو و سينه اش سياه رنگ مي باشد. سطح شکم و پهلوهايش خاکستري و در برخي زير گونه ها به رنگ نارنجي بلوطي است. بال هايش به رنگ سياه مايل به خاکستري است و لکه سفيدي در قاعده شاه پرهاي اوليه بال هايش به چشم مي خورد. به غير از پرهاي وسطي دمش که قهوه اي رنگ هستند بقيه پرهاي دمش قرمز رنگ مي باشند. دمگاهي به رنگ قرمز حنايي دارد و پوش پرهاي زير دمش کم رنگ و متمايل به سفيد مي باشند.

سطح پشتي و سطح شكمي پرندة ماده به رنگ قهوه اي مايل به خاکستري است و حلقه چشمي سفيد ناواضحي دارد. به غير از پرهاي وسطي دمش که قهوه اي رنگ مي باشند بقيه پرهاي دمش قرمز رنگ هستند. دمگاهي به رنگ قرمز حنايي دارد و پوش پرهاي زير دمش کم رنگ و متمايل به سفيد مي باشند.

پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده است، ولي سينه اش لکه دار تر و دمش کم رنگ تر مي باشد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در ارتفاعات و زمين هاي سنگي کوه ها، روي صخره ها و مناطق شيب دار و گاهي در حاشيه اراضي جنگلي ديده مي شود. در ميان شکاف سنگ ها و ساختمان ها لانه مي سازد.
تغذیه :
پرنده اي حشره خوار است. معمولاً حشرات در حال پرواز را شکار مي کند. گاهي از سخت پوستان کوچک نيز تغذيه مي نمايد.
اندازه :
16 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :