قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

دم سرخ معمولی

نام فارسی :
دم سرخ معمولی
نام عربی :
حمیراء
نام علمی :
Phoenicurus phoenicurus
نام انگلیسی :
Common Redstart
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و خوش رنگ با قامت تا اندازه ای راست و کشيده که دمي لرزان دارد. سطح پشتي پرندة نر به رنگ خاكستري سربي است و صورت و گلويي سياه رنگ دارد. تارک و پس گردنش خاکستري است و قسمت پايين پيشانيش سياه و قسمت بالايي آن سفيد است. سينه و پهلوهايش قرمز بلوطي است و قسمت انتهايي سطح شکمش سفيد مي باشد. به غير از پرهاي وسطي دمش که قهوه اي رنگ مي باشند بقيه پرهاي دمش قرمز رنگ هستند. پوش پرهاي زير دمش کم رنگ تر هستند و بال هايش به رنگ قهوه اي خاکستري است.

پرندة ماده داراي سطح پشتي قهوه اي مايل به خاكستري است و سطح شكمش نخودي رنگ مي باشد. سري به رنگ قهوه اي خاکي دارد و گردن و قسمت بالاي سينه اش خاکستري رنگ مي باشد. حلقه چشمي سفيد ناواضحي دارد.   به غير از پرهاي وسطي دمش که قهوه اي رنگ مي باشند بقيه پرهاي دمش قرمز رنگ هستند. پوش پرهاي زير دمش کم رنگ تر و به رنگ نخودي مايل به نارنجي مي باشند. پرندة نابالغ به رنگ قهوه اي و پر از لكه هاي نخودي رنگ است و دمگاهي خرمائي رنگ دارد.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل ها به ويژه جنگل هاي بلوط، پارک ها و باغات قديمي و علف زارهاي با بوته هاي پراکنده ديده مي شود. به پوشش هاي خزه و گل سنگ علاقه نشان مي دهد. ميان سوراخ های درختان قديمي لانه مي سازد.
تغذیه :
غذاي اصلي اين پرنده را حشراتي چون مگس، مورچه، پروانه و عنکبوت تشکيل مي دهد و از توت ها نيز تغذيه مي کند.
اندازه :
14 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :