قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
سینه سرخ
نام عربی :
أبو الحناء الأوروبی
نام علمی :
Erithacus rubecula
نام انگلیسی :
European Robin
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک با جثه اي تپل و سري تا اندازه ای گرد که چشماني درشت و بال هايي کوتاه دارد و به واسطه سينه نارنجي رنگش به آساني قابل تشخيص مي باشد. آواز خوشي دارد و معمولاً هنگامي که در محل مرتفعي نشسته است آواز مي خواند.

تارک و سطح پشتي اين پرنده به رنگ قهوه اي خاکي و پيشاني، گلو، صورت و سينه اش نارنجي و محدود به پرهاي خاکستري آبي رنگي مي باشد. پهلوهايش به رنگ قهوه اي مايل به نخودي است و شکمي سفيد رنگ دارد. دمش قهوه اي رنگ است و پوش پرهاي زير دمش سفيد مي باشند. منقار و چشمانش سياه هستند و پاهايي قهوه اي رنگ دارد. پرندة نابالغ به رنگ قهوه اي تيره است و پر و بالش پر از لکه ي هاي قهوه اي، خاکستري و نخودي رنگ است و فاقد قرمزي سينه مي باشد.

پرنده اي است تا اندازه ای نترس و معمولاً در حال جست زدن بين شاخ و برگ درختان و يا بر روي زمين ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل ها، بيشه ها، باغ ها، پرچين هاي بلند و اطراف زمين هاي کشاورزي ديده مي شود. لانه اش را در سوراخ ها و شکاف درختان و گاهي روي پرچين ها مي سازد.
تغذیه :
پرنده اي حشره خوار است و از بي مهرگان، عنکبوت ها و کرم ها تغذيه مي کند. معمولاً در زمين هاي کشاورزي و هنگام زير و رو کردن خاک، جهت شکار کرم ها ديده مي شود. گاهي شب ها (به ويژه شب هاي مهتابي) نيز به شکار مي پردازد. از دانه ها و ميوه هايي نظير توت ها نيز غذايش را تأمين مي کند.
اندازه :
14 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :