قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
بلبل
نام عربی :
عندلیب
نام علمی :
Luscinia megarhynchos
نام انگلیسی :
Nightingale
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است کوچک و خوش آواز که صداي بسيار خوشي دارد و به آواز خواني معروف مي باشد. صدايش بسيار متنوع، زيبا و بلند بوده و علاوه بر روز هنگام شب نيز به آوازخواني مي پردازد. معمولاً در حال آواز خواندن خودش را بين شاخ و برگ درختان مخفي مي کند، ولي از روي صدايش مي توان آن را شناخت.سطح پشتي اين پرنده به رنگ قهوه اي متمايل به قرمز و سطح شکمش سفيد خاكستري است و در ناحيه گلو و شکم به سفيدي مي گرايد. تارک و پس گردنش قهوه اي است. خط ابرويي کم رنگ و حلقه چشمي سفيد واضحي دارد. پوش پرهاي زير دمش سفيد هستند و دمگاه و دمش به رنگ قهوه اي بلوطي و متمايل به قرمز است. پاهايش تيره و به رنگ خاکستري مايل به صورتي مي باشند. زير گونه اي که در آسياي مرکزي ديده مي شود و به شرق خاورميانه مهاجرت مي کند، داراي پرهاي پوششي بزرگ تري بوده و انتهاي پرهاي بال هايش کم رنگ تر است.

پرندة نابالغ به رنگ قهوه اي است و بر روي سطح شکم و سينه اش خال هاي نخودي رنگي دارد. بر روي پهلوها و پوشش مياني بال هايش خال هاي کم رنگي ديده مي شود. دمش بلوطي رنگ است.

معمولاً  نزديک سطح زمين ديده مي شود. پرنده اي است تک زي و کمتر به صورت دسته جمعي ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل هاي برگ ريز، باغ ها، ميان بوته ها و گاهي در حاشيه مناطق خشک به سر برده و ميان بوته هاي خاردار و نزديک و يا روي سطح زمين آشيانه مي سازد.
تغذیه :
بيشتر از حشرات تغذيه مي کند. از کرم ها و نرم تنان و گاهي ازميوه ها نيز تغذيه مي نماید.
اندازه :
16 سانتي متر
سیخک پا :
چینه دان :
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :