قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

توکای گلو سیاه

نام فارسی :
توکای گلو سیاه
نام عربی :
السمنة سوداء الحنجرة
نام علمی :
Turdus ruficollis
نام انگلیسی :
Black-throated Thrush
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آواز خوان و راست قامت که تضاد رنگي سينه و شکمش در شناساييش کمک مي کند. زيرگونه هاي مختلف اين پرنده تا حدي در رنگ سر و سينه با يکديگر متفاوتند. پرندة نر چانه، گلو و سينه اي سياه رنگ دارد و سطح شکمش سفيد مي باشد. تارک و سطح پشتش به رنگ قهوه اي مايل به خاکستري است.     صورتش قهوه اي رنگ و ناحيه اطراف چشمانش تيره تر مي باشد. شاه پرهاي بال هایش به رنگ قهوه اي تيره و دمش قهوه اي مايل به خاکستري است و پوش پرهاي زير دمش سفيد مي باشند. پوشش زير بال هايش اثري از رنگ نخودي مايل به اخرائي دارد که در پرواز مشخص مي باشد. منقاري به زرد رنگ دارد و نوک منقارش اندکي سياه است. در فصل زمستان تيرگي سينه پرندة نر کمتر مي شود و پرهاي سينه اش حاشيه سفيدي پيدا مي کنند.

پرندة ماده تا حدي شبيه پرندة نر است، ولي گلويي سفيد دارد. سينه اش سفيد و داراي رگه و لکه هايي به رنگ سياه و قهوه اي مي باشد. سطح پشتش به رنگ قهوه اي است و نوار ابرويي نخودي رنگ ناواضحي دارد. بر روي پهلو هايش رگه هاي طولي کم رنگي ديده مي شود.

پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده  و سينه اش داراي لکه هاي سياه و قهوه اي است.

از لحاظ رفتار شبيه توكاي پشت بلوطي است. در زمستان به صورت گروه هاي تا اندازه ای  بزرگ ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق باز با درختان پراکنده، جنگل هاي کاج و جنگل هاي با درختان برگ ريز، امتداد نهرها و مناطق باتلاقي و نيز در كشتزارها و علف زارها به سر مي برد. ميان شاخ و برگ درختان و يا روي زمين آشيانه مي سازد.
تغذیه :
از طيف گسترده اي از حشرات و بي مهرگان، به ويژه کرم هاي خاکي و نيز از انواع توت ها و ميوه هايي نظير گيلاس تغذيه مي کند.
اندازه :
23 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :