قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
توکای سیاه
نام عربی :
الشحرور
نام علمی :
Turdus merula
نام انگلیسی :
Common Blackbird
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

نر و ماده متفاوت هستند، پرنده اي است آواز خوان با بدني تا اندازه ای  کشيده که پر و بالي سياه رنگ دارد، پر و بال پرندة نر به طور کلي سياه رنگ است و بر روي شاهپر هاي بال هايش اثري از رنگ قهوه اي مشاهده مي شود، حلقه چشمي زرد رنگ و منقاري به رنگ زرد مايل به نارنجي دارد.

سطح پشتي پرندة ماده به رنگ قهوه اي و سطح شکميش قهوه اي مايل به نخودي و داراي خال هاي فراوان است، بر روي چانه و گلويش خال هاي سفيدي دارد و حلقه چشميش به رنگ سفيد مايل به زرد مي باشد.

پرندة نابالغ شبيه پرندة ماده و قهوه اي رنگ است و به خصوص در سطح شکمي داراي خال هاي نخودي رنگ مي­باشد و منقارش تا اندازه­ای  سياه است.

اغلب لابه لاي شاخه ها ديده مي شود، هنگام فرود آمدن دمش را بالا گرفته و به صورت چتر باز کرده و با بال هاي فرو افتاده روي زمين مي نشيند، روي زمين تغذيه مي كند و هنگام تغذيه روي زمين جست مي زند.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق جنگلي، باغ ها، بوته زارهاي غير محصور، پرچين ها و اغلب نزديک کشت زارها به سر برده ولابه لاي درختان و شاخه هاي انبوه و يا در ميان توده هاي چوب آشيانه مي سازد.
تغذیه :
همه چيز خوار است، از طيف گسترده اي از حشرات، بي مهرگان به ويژه کرم هاي خاکي و نيز از انواع ميوه ها و توت¬ها تغذيه مي کند، گاهي غذايش را از مهره داران کوچک مانند قورباغه و مارمولک تأمين مي کند، به طور عمدۀ بر روي زمين به تغذيه مي پردازد.
اندازه :
25 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :