قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
توکای باغی
نام عربی :
سمنة مطربة
نام علمی :
Turdus philomelos
نام انگلیسی :
Song Thrush
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آواز خوان با قامتي تا اندازه ای راست و کشيده که منقاري باريک دارد و از روي صدايش  مي توان آن را تشخيص داد.

تارک و سطح پشتي اين پرنده به رنگ قهوه اي و سطح شكمش سفيد و خال دار مي باشد. سينه و پهلوهايش نخودي رنگ و پر از خال هاي قهوه اي است و شکمش سفيد و داراي خال هاي کمتري مي باشد. گلويي سفيد رنگ دارد و حلقه چشمي سفيدي در اطراف چشمانش مشاهده مي شود. صورتش قهوه اي و داراي رگه هاي ريز سفيد است و در حد فاصل چشم تا منقارش اثري از رنگ نخودي ديده مي شود. بال هايش به رنگ قهوه اي است و دو نوار باريک نخودي رنگ بر روي بال هايش به چشم مي خورد. پوشش زير بال هايش به رنگ زرد نخودي است. دمي قهوه اي رنگ دارد و پوش پرهاي زير دمش سفيد مي باشند. پاهايش صورتي رنگ است.

پرندة نابالغ شبيه بزرگسالان است، ولي بر روي سطح پشتي و بال هايش رگه هاي نخودي رنگي وجود دارد.

پروازي سريع و مستقيم دارد. در پرواز رنگ نخودي زير بال هايش نمايان مي شود. اغلب روي زمين و در فضاهاي باز تغذيه مي كند و حركتش شامل دويدن ها و توقف هاي متناوب است. زمستان ها به صورت منفرد يا در گروه هاي کوچک ديده مي شود.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در جنگل ها، باغ ها، پارک ها، پرچين ها و در بوته زارها به سر برده و ميان بوته ها و يا روي پرچين ساختمان ها آشيانه مي سازد.
تغذیه :
همه چيز خوار است. از طيف گسترده اي از بي مهرگان به ويژه کرم هاي خاکي، لارو حشرات و حلزون و نيز از انواع ميوه هاي نرم و توت ها تغذيه مي کند. جهت شکستن و باز کردن صدف حلزون از سنگ ها به عنوان سندان استفاده مي کند.
اندازه :
22 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :