قم، خ جمهوری اسلامی

کوچه 8، پلاک52

025-32936045

فکس : 02532926280

شنبه تا پنج شنبه

ساعت 7 صبح تا 2 بعد ظهر

نام فارسی :
توکای بزرگ
نام عربی :
سمنة کبیرة
نام علمی :
Turdus viscivorus
نام انگلیسی :
Mistle Thrush
حکم فقهی :
حلال

مشخصات:

پرنده اي است آوازخوان با قامتي راست و کشيده و سري برافراشته که معمولاً از ساير توکاها راست تر   مي نشيند، منقارش تا اندازه ای حجيم است و از روي صدايش مي توان آن را تشخيص داد، تارک و سطح پشتي اين پرنده به رنگ قهوه اي مايل به خاکستري و سطح شكمش سفيد و داراي خال هاي فراوان مي باشد. سينه و پهلوهايش داراي اثري از رنگ نخودي کم رنگ است و خال هاي درشت قهوه اي رنگي دارند. شکمش سفيد مي باشد و خال هاي کمتري دارد. گلويش سفيد و صورتش قهوه اي و داراي رگه هاي ريز سفيد مي باشد و حلقه چشمي سفيدي در اطراف چشمانش مشاهده مي شود. بال هايش به رنگ قهوه اي و پوشش زير بال هايش به رنگ سفيد است که در پرواز مشخص مي باشد. دم گاهش به رنگ قهوه اي مايل به خاکستري و دمش قهوه اي و پرهاي کناري دمش سفيد مي باشند. پوش پرهاي زير دمش سفيد هستند. نر و ماده هم شکل هستند.

پرندة نابالغ شبيه بزرگسالان است، ولي در سطح پشتي نيز خال دار است. اغلب خود را پنهان کرده و به صورت منفرد و گاهي در زمستان، در گروه هاي کوچک ديده مي شود. پروازش پرتوان و تا حدودي موجي شکل است.

نقشه پراکندگی :
زیستگاه :
در مناطق باز با درختان پراکنده، جنگل ها، ميوه زارها و کشتزارها به سر برده و ميان شاخ و برگ درختان آشيانه مي سازد.
تغذیه :
همه چيز خوار است. از طيف گسترده اي از حشرات، خزندگان کوچک و بي مهرگان به ويژه کرم هاي خاکي و نيز از انواع دانه ها و ميوه¬ها مانند توت ها تغذيه مي کند.
اندازه :
28 سانتي متر
سیخک پا :
دارد
چینه دان :
دارد
بال :
دفیف بودنش بیشتر است
تصاویر :
ویدئو :
صدا :